JAS-plan nära kollision
En flygolycka var i maj månad nära att inträffa sydväst om Luleå. Två stridsflygplan av typ JAS 39A Gripen kom för nära varandra.- Det var ett kollisionstillbud, säger Agne Widholm hos Statens haverikommission.
Mats Hakkarainen, flygchef vid F 21. FOTO: Göran Ström
Foto: Göran Ström
Allvarligt
- Det var två Gripen-flygplan från olika förband. Det bedömdes inom Försvarsmakten som ett allvarligt tillbud och det ska då anmälas till oss, säger Agne Widholm hos Statens haverikommission.
- Vi beslutade att tillbudet ska utredas men Försvarsmakten får själv göra utredningen, fortsätter han.
Enligt flygchefen Mats Hakkarainen var de inblandade flygplanen en Jas Gripen från F 21 och en Jas Gripen från F 17.
Fri luft
- Det ena flygplanet flög rakt fram och det andra gjorde en sväng. Flygförarna visste kanske inte riktigt om varandra och kom för nära.
Under flygning på låg höjd kontrolleras inte flygningen av flygtrafikledningen.
- Luftrummet på låg höjd är fri luft. Då fungerar det som när man åker båt utanför farleden. Då måste man se upp och väja för den som kommer från höger.
Tillbudet över Norrbotten ska nu utredas av Högkvarteret.
- Det var inte så nära mellan flygplanen, men händelsen i sig var onödig. Båda flygplanen kom från Försvarsmakten så vi hade kunnat göra detta på ett bättre sätt. Därför vill vi det ska utredas, syna våra arbetsmetoder och lära för framtiden, säger Mats Hakkarainen.
Försvarsmaktens utredning kommer när den är klar att överlämnas till Statens haverikommission.
Sköt ut piloten
I modern tid har det, enligt Mats Hakkarainen, inte inträffat någon kollision i luften mellan svenska militära stridsflygplan. Den senaste allvarliga olyckan med F 21-flygplan inblandade inträffade den 19 april 2007 när en Jas 39C Gripen totalhavererade vid Vidsels flygplats.
Vid den olyckan sköt raketstolen ut föraren ur flygplanet strax före landning. Han klarade sig utan skador.
Systembrister
Haveriutredningen påvisade brister i flygplanets räddningssystem, som efter upprepade höga G-belastningar aktiverades på grund av utskjutningshandagets form, ytfriktion och placering.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!