- Mörkerflygövningarna som annonserats för allmänheten måste nu inställas, säger Louise Levin, informatör vid F 21.
Försvarsledningen har utlyst ett så kallat rådrum för att komma flygplansleverantören och flygvapnets experter ska komma tillrätta med de tekniska problemen. Enligt Louise Levin kan ett sådant rådrum pågå i en vecka.
De tekniska problem det handlar om gäller utskjutningsmekanismen för raketstolen och luftfyllnaden av pilotens g-dräkt.
Samma defekt
Utskjutningsmekanismen på ett av F 21-flygplanen visade sig ha samma defekt som den som ledde till en ofrivillig utskjutning i närheten av Vidselbasen för snart tre år sedan.
- Efter den händelsen byttes mekanismen ut i alla Jas-flygplan, säger Louise Levin.
Samma dag som defekten påträffades i utskjutningsmekanismen i ett flygplan, larmade en annan pilot om att hans g-dräkt inte fick tillräcklig luftfyllnad vid en manöver.
G-dräkt används för att motverka g-krafterna vid kraftiga svängar och förhindra att piloten svimmar av. Det sker genom att tryckluft fyller dräkten, som då kramar åt benen.
Jas-plan kvar på marken
Sveriges alla Jas-flygplan stod på torsdagen fort-farande kvar på backen efter de två incidenterna vid F 21.
JAS39G Haveri RFN 2007
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!