Jas-plan kvar på marken

Sveriges alla Jas-flygplan stod på torsdagen fort-farande kvar på backen efter de två incidenterna vid F 21.

JAS39G Haveri RFN 2007

JAS39G Haveri RFN 2007

Foto:

LULEÅ2010-02-12 06:00

- Mörkerflygövningarna som annonserats för allmänheten måste nu inställas, säger Louise Levin, informatör vid F 21.
Försvarsledningen har utlyst ett så kallat rådrum för att komma flygplansleverantören och flygvapnets experter ska komma tillrätta med de tekniska problemen. Enligt Louise Levin kan ett sådant rådrum pågå i en vecka.
De tekniska problem det handlar om gäller utskjutningsmekanismen för raketstolen och luftfyllnaden av pilotens g-dräkt.
Samma defekt
Utskjutningsmekanismen på ett av F 21-flygplanen visade sig ha samma defekt som den som ledde till en ofrivillig utskjutning i närheten av Vidselbasen för snart tre år sedan.
- Efter den händelsen byttes mekanismen ut i alla Jas-flygplan, säger Louise Levin.
Samma dag som defekten påträffades i utskjutningsmekanismen i ett flygplan, larmade en annan pilot om att hans g-dräkt inte fick tillräcklig luftfyllnad vid en manöver.
G-dräkt används för att motverka g-krafterna vid kraftiga svängar och förhindra att piloten svimmar av. Det sker genom att tryckluft fyller dräkten, som då kramar åt benen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om