Jas-olyckan utreds
I går landade flygexperter på F 21 för att reda ut händelserna till det skenande Jas-planet som inträffade för drygt två veckor sedan.- Vi ska ta reda på orsakerna och binda samman en händelskedja från start till mål, säger major Sven E Hammarberg, ordförande i flygvapnets utredningsnämnd.
Major Sven E Hammarberg är ordförande i flygvapnets utredningsnämnd som ska reda ut varför Jasplanet på F 21 havererade för drygt två veckor sedan. FOTO: Bengt-Åke Persson
Foto: Bengt-Åke Persson
- I början av utredningen ska vi samla allt folk på platsen och intervjua de inblandade. Vi har ju redan de initiala beskrivningarna av vad som hände. Nu blir det en djupare intervju. Vi ska kartlägga händelseförloppet. Vi ska ta reda på hur det såg ut i luften och undersöka de tekniska bitarna. Vi ska ta reda på orsaken till det som hände.
Öppen redovisning
Inom flygvapnet finns en kultur om öppen redovisning sedan många år.
Fel rapporteras men leder inte till bestraffning utan till att framtida fel undviks.
- Ju fler misstag som vi identifierar så kan den svagaste länken stärkas i framtiden genom att vi inte gör om samma fel. Sådant här får ju inte hända igen. Det är tungt det som har hänt men det är bra att hon inte blev svårare skadad.
Sven E Hammarberg berättar också att antalet personer i utreddningsgruppen är så pass stor, sex personer, också har att göra med att det är ett tillfälle att utbilda nya utredare.
Hur lång tid tar det innan rapporten är klar?
- Haverikommissionen brukar ta ett år på sig, vi ska vara snabbare.
Sven E Hammarberg uttalade sig i media en vecka efter haveriet. Han sa då att "den initiala analysen pekar inte på att det fanns några tekniska fel på flygplanet".
Du är predikant vid sidan av det militära. Var det guds försyn som gjorde att teknikern klarade sig så pass bra och att ingen allvarligare olycka inträffade?
- (skratt) Jag kan väl säga så mycket att det var bra att det var ett tvåsitsigt plan så att det fanns plats för änglar. Hon hade skydd.
Fakta Jas-kraschen
➤ Måndag 31 maj kraschade ett Jas 39 D (tvåsitsigt) på F 21. Olyckan inträffade när det uppställda planets motor provkördes. Jas-planet skenade över start- och landningsbanen som F 21 delar med den civila flygtrafiken. Planet slog sedan runt och landade på rygg.
➤ Flygteknikern som satt i planet klarade sig med lindriga skador. Teknikern lämnade redan på måndagskvällen Sunderby sjukhus och åkte till F 21 för att hämta kläderna. På F 21:s hemsida finns en intervju med den skadade som säger att hon hade "änglavakt".
➤ Under veckan besöker flygvapnets utredningsnämnd F 21 för att samla in uppgifter om olyckan.
➤ Flygteknikern som satt i planet klarade sig med lindriga skador. Teknikern lämnade redan på måndagskvällen Sunderby sjukhus och åkte till F 21 för att hämta kläderna. På F 21:s hemsida finns en intervju med den skadade som säger att hon hade "änglavakt".
➤ Under veckan besöker flygvapnets utredningsnämnd F 21 för att samla in uppgifter om olyckan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!