Järnvägsbyggare går med håven

Norrbotniabanan AB går nu med håven för att förmå landstingen och kommunerna att bekosta järnvägsutredningarna för den planerade banan.

Norrbotniabanan är bland annat tänkt att förbinda den nordliga korridoren med den nordiska länken.

Norrbotniabanan är bland annat tänkt att förbinda den nordliga korridoren med den nordiska länken.

Foto: Pär Bäckström

LULEÅ2009-06-30 06:00
Järnvägsutredningarna beräknas kosta 34 miljoner kronor. Banverket har förklarat sig berett att ta på sig 29 miljoner kronor av kostnaderna mot att Norrbotniabanan AB:s ägare står för resterande fem miljoner kronor.
Norrbotniabanan AB har beslutat låna upp pengarna mot borgen från ägarna, landstingen och berörda kommuner. Ägarna ska också betalar räntorna.
I ett brev till kommunerna och landstingen understryker bolaget vikten av att bolaget kan delfinansiera järnvägsplanen och att det innebär ett stort steg framåt.
250 miljoner kronor
Banverket har vänt sig till regeringen för att få tillstånd att ta emot de 250 miljoner kronor som landstingen samt Skellefteå och Piteå kommuner förskotterar för genomförandet av järnvägsplan för etapp 1 av Norrbotniabanan, sträckan Piteå-Skellefteå.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om