Jägare tror på Zlataneffekt

Kommer det bli fler yngre jägare med utländsk bakgrund ute i skogarna efter Zlatans reklamfilm? Det tror Jägareförbundet i Norrbotten, som hoppas på en Zlataneffekt.

TRENDSÄTTARE. Kommer fler vilja bli jägare efter att fotbollsspelaren Zlatan Ibrahimovic varit jägare i en reklamfilm?

TRENDSÄTTARE. Kommer fler vilja bli jägare efter att fotbollsspelaren Zlatan Ibrahimovic varit jägare i en reklamfilm?

Foto: ADAM IHSE / SCANPIX

LULEÅ2014-04-03 11:32

Fotbollsspelaren Zlatan Ibrahimovics reklamfilm för ett svenskt bilmärke har fått stort genomslag i Sverige.

Den är inspelad i Stora Sjöfallet och i filmen är Zlatan ute på jakt.

Nu hoppas Studiefrämjandet i Sverige att bilderna på fotbollsstjärnan, som är en förebild för många yngre inom fotbollsvärlden, i jaktsituation ska göra att fler yngre och utlandsfödda ska ta steget och bli jägare.

Trenden igång

Björn Sundgren, jaktkonsulent på Jägareförbundet i Norrbotten, säger att den trenden redan är i gång och att reklamfilmen rider på den vågen.

– Jägarkåren har kraftigt föryngrats de sista åren. Andelen unga, mellan 18-30 år, som löser det statliga jaktkorten ökar och förhoppningsvis förstärker reklamfilmen den trenden, säger han.

Vad tycker du själv om jaktkänslan i filmen?

– De har fångat stämningarna ganska bra. Det är spänning, vildmark och lite ensamhet.

Och kronhjorten i Stora sjöfallet, känns den bekväm?

– Haha, ja man får nog fara neråt Västerbotten för att få se en sådan, men jag är förlåtande. Det är väl det som kallas för konstnärlig frihet. Men man kan ju fundera på varför de inte tog en älg istället, som är en större symbol för Sverige, men det är möjligt att det inte gick...

Unga som ser den reklamfilmen, tror du de tänker att de vill ta jägarexamen?

– Kanske inte enskilt bara genom att se filmen, men om man ser om jakt i något annat sammanhang så kanske det känns lite mer spännande att ha sett en stor fotbollsstjärna jaga. Zlatan har ett jaktintresse, han är jägare och har köpt mark i Jämtland. Han jagar hjort och älg, säger Björn Sundgren.

Blivit bättre

Det är ju ett bilmärke som lanserar honom som jägare, hur mycket tänker ni på Jägareförbundet på att föra fram personer med olika bakgrund i kampanjer och så vidare?

– För femton år sedan började vi arbetet med att öka antalet kvinnor i jakten, och nu är det 25-30 procent kvinnor som tar jägarexamen. Nästa steg är att jobba med integrationsprojekt och lyfta fram folk från andra länder, vi försöker så gott det går både centralt och lokalt. Det kan handla om att få ut invandrarungdomar i naturen, och då ligger fisket närmare att prova, säger han.

Men handen på hjärtat, hur öppna är jaktlagen för att ta in nya personer, kvinnor och invandrare i sin gemenskap?

– Det skiljer sig naturligtvis från jaktlag till jaktlag. Jag tycker att det har blivit bättre. När jag började för 20 år sedan var det mer stängt. Men jag hör fortfarande synpunkter från ungdomar att det kan vara svårt att komma in i ett jaktlag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om