"Jag tror inte på att jaga bilister"
Ett ordentligt lagarbete.Luleå lokaltrafiks nya linjenät drog igång 2003. Sedan dess bedrivs ett idogt arbete för att ha tidtabeller och bussar som håller.
Miljömålen, att få ned koldioxidutsläppen, är en fråga som engagerar ledningen:
- Kollektivtrafiken är ett bra verktyg för att nå det, säger Ange Björk som gläder sig åt att priset på diesel gått ned och det blir lättare att hålla budgeten.
Men samtidigt finns orosmolnen där.
- Oljepriset kan ställa till när som helst.
För att bidra till en bättre miljö har LLT investerat i ett drivmedelsförsörjningssystem. Utsläpp ska mätas och korrigeras, dessutom ska förarnas körvanor granskas och vid behov rättas till. Målet är att spara en halv miljon i minskat behov av drivmedel, varav förarna kan glädja sig åt en del.
Minska kontanterna
En annan prioriterad uppgift är att minska kontanthanteringen.
- Vi tittar på det. Biljett via mobilen, fler försäljningsställen eller automater, säger marknadschefen Gun Söderberg som betonar att LLT gör allt arbete själv inte via entreprenörer.
LLT har rankats som bästa bussbolag fem år i sträck. Bland annat görs därför mätningar kontinuerligt där resenärerna får tycka till.
Vad är viktigast?
- Hålla kvaliteten. Jag tror inte på att jaga bilister, säger Ange Björk och hoppas att regeringen tar beslut som gör det
förmånligare, både för arbetsgivare och anställda, att subventionera arbetsresor.
Om så blir fallet är han medveten om att LLT, som år 2007 omsatte 88 miljarder, måste förstärka.
- Jag hoppas kommunen agerar som föregångare, säger Ange Björk som också hoppas på ett ökat resande.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!