"Jag känner mig hjälplös"

Erika Okoro, 28, har begärt bidrag från Försäkringskassan - men får vänta nära fyra månader på pengarna. Hon tvingas nu till socialen mot sin vilja.- Jag känner mig hjälplös.

"Jag sköter mig, betalar skatt, fyller i alla blanketter - men jag får ingen hjälp", säger Erika Okoro, 28. Här med barnen Lilly och Ella. FOTO: KURT ENGSTRÖM

"Jag sköter mig, betalar skatt, fyller i alla blanketter - men jag får ingen hjälp", säger Erika Okoro, 28. Här med barnen Lilly och Ella. FOTO: KURT ENGSTRÖM

Foto: Kurt Engström

LULEÅ2008-09-23 06:00

Erika Okoro bor med sina två barn Ella och Lilly på Tunastigen i Luleå. Hon arbetar som köksbiträde på Sunderby sjukhus, men är nu föräldraledig.
– Jag har jobbat flera år och betalat skatt som alla andra. Jag tycker att jag borde få hjälp när det krisar.
I början av augusti ansökte hon om bostadsbidrag och underhållsstöd. Ärendet registrerades den 13 augusti. Hon blev uppringd av en handläggare 16 september. Handläggaren berättade att det kunde dröja ytterligare två månader innan pengarna skulle betalas ut.
Det innebär en väntan på 3,5 månader.
– Det är nog kärvt som det är, och jag vill inte låna pengar. Jag tycker inte att jag ska behöva gå till socialen, men i går fick jag ringa i alla fall. Då sade de att jag precis låg på gränsen för att få stöd, säger Erika Okoro.
Hon får ut cirka 10 000 kronor i föräldrapenning och har en hyra för sin trea på 5 161 kronor. Varje månad är en kamp för att få allt att gå ihop. Och när bidragen slirar blir det kris.
– Vad ska jag välja bort? Mat eller försäkringar? Jag hoppas bara att det inte händer något när jag inte betalar försäkringen. Jag har skött mig och lämnat in alla blanketter, men får ingen hjälp.

Svar direkt från Pekka Kairento, försäkrings-kassans chef i Norrbotten.
Är det rimligt att få vänta 3,5 månader på bostadsbidrag?

– Nej. Det är ingen normalsituation att man får vänta så länge. Vi är inne i ett jättestort förändringsarbete. Det innebär att nästan hälften av de som handlägger bostadsbidrag är antingen nyanställda eller omskolade. Det gör att snabbheten är långtifrån vad en van handläggare har.

Vad gör ni åt saken?

– Vi håller på att räkna på om vi behöver tillföra ytterligare resurser. Samtidigt blir medarbetarna vanare och vanare så det kommer att gå fortare framöver.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om