I en vattendom från 90-talet regleras villkoren för hur Vattenfall ska sköta isvägen mellan Kebnats och Saltoluokta. Till en början stod det att de har skyldighet att hålla isvägen öppen under vintertid, men det är en tolkningsfråga. När är vintertid? Och om de inte kan hålla isvägen öppen ska de erbjuda att flyga över folk.
– Och vad ska man flyga, då? Persontrafik, inkluderar det skotrar också? Det finns en rad otydligheter hur man ska tolka de här villkoren. Det är ingen som är nöjd med att det är otydligt vad som gäller, säger Mats Aunes, miljöingenjör på länsstyrelsen i Norrbotten.
Nyligen avgjordes det i mark- och miljödomstolen att Vattenfall inte har ansvar för att flyga över skotrar sedan isvägen har stängts.
Och det har också tydliggjorts att med vintertid menas april månad ut.
Går inte att ändra på
Länsstyrelsen har haft årliga samverkansmöten mellan boenden, turistföretagare, berörda kommuner och Vattenfall.
– En fråga som varit upp är också huruvida påverkan på isvägen beror på Vattenfall eller inte. Men i grund och botten har Vattenfall rätt att reglera älven och villkoren är satta av vattendomstolen, de kan vi aldrig ändra på som tillsynsmyndighet. Det ger Vattenfall både rättigheter och skyldigheter, säger Mats Aunes.
I Saltoluokta har man blivit tagna på sägnen av att isvägen stängdes från en dag till en annan. Har Vattenfall någon skyldighet att informera om det?
– Det har varit en sådan där stridsfråga. Det finns krav på att det ska finnas en tavla vid sjöstranden som talar om isens tjocklek och att det ska finnas ett ställe att ringa till. Och det har Vattenfall ordnat.