Isbrytarna ska bytas ut – men kämpar än

Sjöfartsverket utreder en satsning på nya isbrytare. Men än arbetar de 40-åriga trotjänarna. Isen växer, två är ute – och på Frej gör sig besättningen redo.

BEDÖMNING. Göran Forss tror att det här kan bli en ganska normal isvinter i Bottenviken.

BEDÖMNING. Göran Forss tror att det här kan bli en ganska normal isvinter i Bottenviken.

Foto: Pär Bäckström

LULEÅ2016-01-16 06:00

En av skärmarna på bryggan på isbrytaren Frej visar en satellitbild över Bottniska viken. Rännan in till Kemi syns tydligt.

Det är torsdag, 14 januari. Ale och Ymer är redan ute och hjälper fartyg att komma till hamnar vid de svenska hamnarna i Bottenviken.

– Det börjar lägga sig. Sista veckan har det byggt på, säger Göran Forss, kapten på isbrytaren Frej.

Hans fartyg, med en besättning på cirka 20 personer, ligger vid kaj än så länge. När isläget blir kärvare kommer först Oden att ge sig ut, sedan följer Atle. Frej är utlånad till Finland mellan 1 januari och 30 april.

– När det finns behov kommer vi att gå över till finska sidan, säger Göran Forss.

Majoriteten av isbrytarna byggdes på 1970-talet, planen var att de skulle stå klara till Stålverk 80. Av stålverket blev inget, men isbrytarna har fått jobba.

Nu är Ale, Atle, Frej och Ymer runt 40-årsstrecket allihop. Sjöfartsverket har därför satt igång en utredning om att bygga nya isbrytare.

Nere i maskinrummet dånar det från motorerna. Frej drivs av fem V12:or, som alstrar 25 000 hästkrafter.

– Isbrytarna är väl underhållna, men det börjar bli svårare och svårare att få fatt i reservdelar, säger Göran Forss.

Han fortsätter:

– Vi har förlängt deras livstid genom att uppgradera, men det finns snart inte mycket mer att hämta, även om de är väl underhållna.

Sjöfartsverket har startat en designgrupp som ska undersöka vad som behövs i de nya isbrytarna. Målet är att börja byta ut isbrytarna 2020 efter en upphandling som kan starta 2018.

Göran Forss berättar att framtidens isbrytare skulle kunna ha azipod-propellrar, alltså vridbara propellrar under skrovet, som ger fartyget helt andra möjligheter att manövrera än dagens isbrytare.

– Här har vi fyra propellrar, två bak och två fram, säger Göran Forss om Frej.

En annan aspekt är bredden på rännan. Projekt Malmporten, en ny farled, innebär att Luleå skulle kunna ta emot Panamax-fartyg. Då behöver isbrytarna kunna göra bredare rännor än i dag.

– Det har byggts en isbrytare som bryter is på att framföras lite snett på tvären och det breddar rännan, säger Göran Forss.

Men just nu är det den här vinterns arbete som gäller. Björn Danielsson, styrman, går av sitt tvåveckorspass på tisdag. Han längtar efter att få ge sig ut, och tror att det sker då han är tillbaka efter ledigheten.

– Nästa skift blir det nog körning, säger han.

Han och Göran Forss tittar på satellitbilden och resonerar lite om iskanten.

Det är kyligt i vattnet, och inget som tyder på blidväder just nu. Kanske blir det inte lika lite is som de senaste två åren i Bottenviken?

– Det här skulle kunna bli en normal isvinter, säger Göran Forss.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om