Isbrytarna får ligga i

Besvärliga trafikförhållanden råder i Bottenviken efter det att isen pressats mot den svenska kusten.

Hemmahamn. Isläget gör att isbrytarna har en bråd tid framför sig.

Hemmahamn. Isläget gör att isbrytarna har en bråd tid framför sig.

Foto: magnus pehrsson

Luleå2018-02-07 13:18

Det kalla vädret i kombination med vindriktningarna har fått isarna att växa till sig rejält de senaste veckorna. Det här har lett till att samtliga fem statliga isbrytare är i drift, sedan Atle lämnade Luleå i måndags.

– Hela Bottenviken ner till Kvarken är isbelagda sedan den gångna helgen, säger Emma Grönkvist, driftoperatör vid isbrytarledningen på Sjöfartsverket, i ett pressmeddelande.

Isläget gör att fartygstrafiken, på både svensk och finsk sida, går i konvoj.

– Än så länge har fartygstrafiken flutit bra och vi har haft mer trafik i hamnen än tidigare år vilket vi är glada för. Men det gäller ha ”is i magen” och bra personal så att allt går bra, säger Henrik Vuorinen, vd Luleå hamn AB.

Isbrytarna Frej och Ymer assisterar fartyg i norra Bottenviken. Oden assisterar i centrala Bottenviken och in till Haraholmen. Atle kommer att hålla till i södra Bottenviken.Och i Norra Kvarken/norra Bottenhavet finns Atle att tillgå.

Sjöfartsverket räknar med att isarna ska fortsätta breda ut sig ännu ett tag. I takt med fortsatt istillväxt skärps de befintliga restriktionerna i bland annat Bottenviken. De innebär att endast fartyg som är byggda för att trafikera isbelagda farvatten kan få isbrytarassistans.

– Vi är ju ännu i början av issäsongen så kraven på de fartyg som trafikerar Bottenviken skärps nu utifrån istillväxten i havet vilket är normalt för årstiden. Vi har haft några år med väldigt lite is, och denna säsong då vintern kommit relativt tidigt har hittills varit ett ”normalår”, säger Vuorinen.

stina.spetth@norrbottensmedia.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om