Isabella Lövin om flygskatten: "Vulgär skräckpropaganda"

Vice statsminister Isabella Lövin (Mp) går till attack mot Luleås kommunalråd Niklas Nordström – efter retoriken i debatten om flygskatten. "Vulgär skräckpropaganda", säger miljöpartisten.

Vice statsminister Isabella Lövin (Mp), i bakgrunden, med Luleås kommunalråd Niklas Nordström i förgrunden.

Vice statsminister Isabella Lövin (Mp), i bakgrunden, med Luleås kommunalråd Niklas Nordström i förgrunden.

Foto: Pär Bäckström / Frilans

Luleå2018-06-20 19:42

Isabella Lövin fanns på plats vid byggstarten av Hybrits pilotanläggning på SSAB, och precis som bland andra Stefan Löfven lovordade hon satsningen.

– Verkligen stort. En strategiskt sett mycket bra placering av Hybrit. Här finns SSAB, LKAB och vattenkraften, säger landets vice statsminister.

Enligt henne är det tack vare Miljöpartiet som Sverige i dag har EU:s mest ambitiösa klimatpolitik, enligt miljöorganisationsnätverket Climate action network.

– Vi drev förslaget om klimatlagen när vi satt i opposition – och nu är lagen verklighet. Mp har också drivit visionen om hundra procent förnybar elproduktion, även det motioner som vi la före förra valet – och så sent som i går antog riksdagen även det. Utan våra visioner blir det ingen verkstad, säger Lövin till Norrbottens Media.

Att sitta i regeringsställning med S har också inneburit svidande kompromisser, inte minst i migrationsfrågan. Men gällande miljöpolitiken är Isabella Lövin ändå nöjd.

– Vi har varit väldigt framgångsrika.

Hon hänvisar till Naturskyddsföreningens utvärdering kring vad partierna utlovade för miljö- och klimatåtgärder innan valet och vad som därefter har infriats.

– Den visar faktiskt att S lovade betydligt m-i-n-d-r-e än vad som har levererats. Det kan bara tolkas som att det är vi som har drivit på och fått vår regeringspartner att skärpa sitt miljöarbete.

Inte överraskande att Naturskyddsföreningen rankade Vänsterpartiet, och inte er, som partiet som med bäst miljöpolitik?

– De tittade på hur partierna har röstat i riksdagen, snarare än vad som de har lyckats genomföra. Men självklart har vi i regeringsställning också varit tvungna att kompromissa.

Kompromisserna har bidragit till att Mp har tappat mycket opinionsstöd – från 6,9 procent i riksdagsvalet 2014 till 4,9 procent i Demoskops junimätning 2018.

Isabella Lövin tror ändå att klimatkrisen stärker dem i elfte timmen.

– Det kommer nya larmrapporter varje dag om hur isen i Antarktis smälter – tre gånger snabbare än vad man tidigare har trott. Vi har en insektsdöd som inte går att förklara och spermakvaliteten hos män har halverats sedan 1970-talet, ett hot mot hela mänskligheten.

Varför tar inte väljarna till sig dessa larm?

– Jag tror ändå att väljarna gör det och förstår vad som står på spel. Vårt löfte är att vi alltid sätter dessa frågor främst, till skillnad från partier som vill skära ner var tredje krona i miljö- och klimatbudgeten, och avskaffa flygskatten.

Luleås kommunalråd Niklas Nordström (S) driver, som ordförande för Svenskt flyg, en hård lobbykampanj för att avskaffa just flygskatten.

Men landets vice statsminister tycker att retoriken gällande de negativa effekterna skatten får för exempelvis besöksnäringen i Norrbotten är överdriven.

– Ärligt talat tycker jag att det är vulgär skräckpropaganda. Flygplatser på Gotland och norr om Sundsvall ska kompenseras för flygskatten. Dessutom vill vi bygga ut järnvägen, så att bland annat nattågstrafiken förbättras, säger Isabella Lövin.

Ser du något problem med att Niklas Nordström är socialdemokratiskt kommunalråd och samtidigt ordförande i en intresseorganisation som Svenskt flyg?

– Jag kan inte ta ställning till det, men som politisk företrädare måste man vara väldigt tydlig med sitt oberoende, säger Isabella Lövin.

Niklas Nordström avfärdar uttalandet från Isabella Lövin om ”vulgär skräckpropaganda” och hänvisar till en aktuell LTU-rapport om avståndsskatternas konsekvenser för Norrbotten.

– Den visar på en kraftig nedgång vad gäller flygtrafiken till och från Luleå airport, närmare åtta procent. Turisterna väljer att åka till Norge, Finland och Danmark i stället, säger Luleås kommunalråd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om