Is i magen när snön faller
Som trafikledare hos lokaltrafiken i Luleå gäller det att ha is i magen.- De brukar säga att jag inte stressar upp mig, säger Kenneth Fällman.
...och alla eventuella fel ska inrapporteras av chaufförerna.FOTO: Göran Ström
Foto: Göran Ström
Som mest, under morgonrusningen, är 46 bussar igång samtidigt.
Två trafikledare ska få allt att fungera. Deras arbetsuppgifter under helgerna sköts av helgförmän.
- Jag började 1996 och körde extra till år 2000, säger Kenneth Fällman som sedan 2004 tjänstgör som trafikledare. Ibland hoppar han också in och kör.
Båtskärsnäs i generna
Bland uppgifterna ingår att varje dag se till att alla tjänster är besatta. För tisdagen har alla linjer en chaufför, förutsett att ingen ringer och sjukanmäler sig.
- Det gäller att vara ganska flexibel, säger han om de dagar han blir inringd tidigt till jobbet på grund av mycket strul.
En förklaring till lugnet hos honom kan vara att hans pappa kommer från Båtskärsnäs.
- Det kan vara lite jobbigt när fyra-fem har sjukanmält sig på morgonen. Det är ofta måndagar.
Vid dessa tillfällen kontaktas chaufförer som är uppsatta på eftermiddag. De får i stället jobba förmiddag.
- Vi har aldrig ställt in så länge jag suttit här, säger han och håller ett vakande öga på skärmen som visar hur många bussar som är försenade i snöyran.
- Fyra bussar, inte speciallt mycket när vädret ser ut som nu.
I arbetsuppgifterna ingår också att kontakta kommunen, exempelvis när skottning eller sandning krävs. Vid blixthalka ställs turer in.
Inne i verkstaden härskar lugnet, trots vissa problem med värmen i bussarna.
Här jobbar Kurt Öhman sida vid sida med praktikanten Jens Kolin-Rova. Den sistnämnda går flygteknikerutbildning och gör sin första dag på LLT.
- Vi ligger ganska nära varandra, säger Öhman och skrattar gott.
Checklista
Andra bekymmer som är vanliga den här årstiden är bromsar och luft.
- Vi har en hel lista vi checkar igenom, fortsätter han och berättar att han mekat med tunga fordon i 30 år. På LLT har han varit två år:
- En av de bästa arbetsplatserna, säger han och förtydligar att här är det inte pengarna som styr utan säkerheten. Det får inte förkomma något slarv.
- Vi har bra förutsättningar att göra ett bra jobb och får styra själv, säger han och går för att hämta en ny termostat.
Innan fikarasten tar vid hinner han också berätta att alla i verkstaden måste ha busskörkort, eftersom det ingår i jobbet att testköra.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!