Inget hopp för Norrbotniabanan
Pang. Bom. Med en hård duns har dörren slagits igen för Norrbotniabanan. I den nationella trafikplan som tagits fram, och som sträcker sig fram till år 2021, finns inte ett öre avsatt för banan. Helt oacceptabelt, enligt Piteås kommunalråd Peter Roslund.
Luleås kommunalråd Karl Petersen (S) är lika upprörd och väljer att peka med hela handen mot de norrbottniska riksdagsledamöterna Krister Hammarbergh (M) och Stefan Tornberg (C).
- Det räcker inte bara med att gå och omkring och i vackra ordalag prata sig varm för Norrbotniabanan. Nu är det hög tid för Tornberg och Hammarbergh att sätta tryck på sin regering så att det här blir en skarp fråga, säger Karl Petersen.
Inte förvånad
Länsstyrelsens kommunikationsdirektör Bo-Erik Ekblom är inte speciellt förvånad över att Norrbotniabanan inte ryms i trafikplanen.
- Grundproblemet är att det är för lite pengar i hela systemet och då prioriteras satsningar där det finns mest folk. Dessutom slukar ett antal fördyrade projekt, till exempel Hallandsåsen, mycket pengar.
För att hålla tempo i processen så arbetar nu Västerbotten och Norrbotten med vad som kan
kallas plan B. Landstingen i de båda länen tillsammans med Skellefteå och Piteå kommuner är beredda att låna ut pengar så att Banverket kan fullfölja återstående två järnvägsutredningar samt en järnvägsplan för sträckan Skellefteå och Piteå.
Järnvägsplanen, som är det sista steget innan en jänväg kan börja byggas, är kostnadsberäknad till runt 200 miljoner kronor.
Redan under skickade Norrbotten/Västerbotten iväg sitt låneerbjudande till regeringen
- Men vi har inte fått något svar, vilket tydligt visar på regeringens ointresse för Norrbotniabanan, säger Peter Roslund.
Tvärstopp i arbetet
De signaler som nu kommer kan innebära att arbetet med järnvägsutredningar och järnvägsplaner tvärstannar, befarar PeterRoslund.
- Vilket vore förödande. Vi måste hålla tempot uppe för trots allt omprövas den nationella trafikplanen vart 4:e år. Dessutom kan vi få en ny regering efter nästa val, vilket kommer att förändra förutsättningarna.
Den nationella planen för transportsystemet, som nu är ute på remiss, omfattar perioden 2010-2021. Den utarbetas gemensamt av Vägverket, Banverket, Sjöfartsverket och Transportstyrelsen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!