Inget förbud mot tung trafik - om Vägverket får bestämma
Två av tre remissinstanser, Vägverket och polisen, säger nej till ett förbud mot tung trafik på Bensbyvägen.- Jag är så besviken på Vägverket. Det här går stick i stäv mot deras eget nationella trafiksäkerhetsarbete, säger Ann-Katrin Öhman, Brändön.
I våras uppvaktades vägdirektör Lena Dahlgren med 184 namnunderskrifter och krav på restriktioner mot den tunga trafiken av trafiksäkerhetsskäl. De som bor längs vägen har kommit med en skrivelse till länsstyrelsen och begärt ett förbud mot att tunga lastbilar använder vägen som genomfartsled.
Polisen och Vägverket säger nej
Polisen, Vägverket och Luleå kommun är remissinstanser i den här frågan. Nu har polisen och Vägverket kommit med sina yttranden - båda myndigheterna säger nej.
- Jag är så besviken på Vägverket och Lena Dahlgren. Vägverket arbetar på centralt håll med att minska riskerna för mötesolyckor. Men hon vill inte ta den här chansen att styra över den tunga trafiken till E 4 där det finns mitträcken. Om hon då tycker att den tunga lastbilstrafiken ska använda den här smala och dåliga vägen borde åtminstone vägen breddas så att säkerheten förbättras. Vägverket säger i sitt remissvar att trafiksäkerheten i stället ska förbättras genom en dialog. Men det låter ju som ett hån att vi privatpersoner som bor längs vägen ska föra någon slags dialog med alla de åkerier som kör här och försöka förmå dem att välja en annan väg, säger Ann-Katrin Öhman, Brändön, en av de småbarnsföräldrar som engagerat sig i vägfrågan.
Vägverkets statistik visar att antalet tunga fordon på vägen ökat från i genomsnitt 45 per dygn 1989 till 70 per dygn 2006. Enligt Ann-Katrin Öhman är det bara cirka 20 av de 70 lastbilar som varje dygn trafikerar vägen som har något legitimt ärende, resten är "genare".
Överklagar?
- Visst kan man, om bara viljan finns, begränsa den tunga lastbilstrafiken på den här vägen så att bara de lastbilar som måste köra här får göra det. Men det känns som att man helt cyniskt tycker att vi som bor här är så få att trafiksäkerheten inte spelar någon roll för oss, säger hon.
Den 30 september ska Luleå kommun avge sitt remissyttrande och efter det ska länsstyrelse fatta beslut i frågan.
- Om det blir nej kommer vi att överklaga till Vägverket centralt, säger Ann-Katrin Öhman.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!