Fritidsnämnden i Luleå kommun fick på onsdagseftermiddagen ett besked de inte ville ha. Inget anbud har kommit in i den nya upphandlingen av kommande års skärgårdstrafik som förvaltningen gjort. Under mötet fick fritidschefen Helén Wiklund Wårell mandat att själv jaga fatt på en operatör och förhandla med denna.
Trots det obefintliga intresset att köra trafiken tror fritidschefen att hon kommer att lyckas.
– Jag ser positivt på det här, jag tror vi har stora möjligheter. Jag har sagt det till nämnden, för det blir ju klart bekymrade och funderar. Men jag känner tillförsikt att vi får en skärgårdstrafik i Luleå. Självklart ska vi ha det, säger Helén Wiklund Wårell.
NSD har tidigare berättat att de två tidigare operatörerna avstått av olika skäl. Brändögruppen har sålt flaggskeppet MS Kungsholm. Och hårt kritiserade L-line har avstått för att de menar att hamnarna i skärgården är för farliga för deras båt MS Eskil.
Helén Wiklund Wårell vill inte se trafiken som hotad.
– Nej, jag ser inte det. Inte som jag ser det i det här skedet, säger hon.
Hon påpekar att 13 exemplar av anbudunderlaget plockades ut och att det borde finnas de som är intresserade. Helén Wiklund Wårell kan inte svara på varför de inte fått in några anbud.
– Det har alltid varit så, tidigare år också, att många hämtat ut underlag. Och så även i år. Men varför man i slutänden inte lämnar in anbud är jättesvårt att spekulera i, säger hon.
– Är det för vi har för kort säsong här uppe? Eller är det något annat?
Fritidsnämnden valde alternativet med att ge fritidschefen uppdraget.
– Det andra hade varit att gå ut med en ny upphandling. Men nu väljer vi att prova den här varianten i första hand. Och jag tror vi kommer lyckas med det.
Vart kommer du blicka för att hitta någon operatör?
– Vi får blicka åt alla håll och kanter. Vi måste gå ut och fundera på vilka kontakter vi ska ta. Men vi har ingen plan exakt för hur det ska gå till.
Har du fått någon tid att förhålla dig till?
– Det är fritt. Men man förväntar sig att det ska ske så snabbt som möjligt. Det är ju alltid det där med överklagningstider och annat. Även om vi nu kan hoppas att överklagningsrisken är mindre än om vi hade haft några anbud. Men så skyndsamt som det bara går.