Ingen trafik till Hindersön

Skärgårdstrafiken till Hindersön står stilla. Fritidsförvaltningen och redaren i konflikt om lösning.

M/S Eskil stannar inte på Hindersön längre

M/S Eskil stannar inte på Hindersön längre

Foto: Pär Bäckström

LULEÅ2014-07-02 07:00

I mitten av förra veckan slutade skärgårdstrafiken till Hindersön i Luleå skärgård gå enligt turlista. Trafiken är upphandlad av Luleå kommun och det är redaren Bernt Lindbäck med båten M/S Eskil som skall sörja för båttrafiken till ön. Enligt ett pressmeddelande, undertecknat av Fritidsförvaltningens chef Helén Wiklund Wårell, har Bernt Lindbäck anfört att en felaktig ombyggnad av hamnen lett till skador på hans båt, och att trafiken därför är inställd. Fritidsförvaltningen menar dock att det hörn som orsakade skadan vid vilken två av båtens fönsterrutor krossades nu är åtgärdat.

Enligt samma pressmeddelande har redaren även uppgett att hamnen skulle vara stängd för större båtar, något fritidsförvaltningen menar inte är korrekt.

Bernt Lindbäck tycker att situationen som uppstått är väldigt tråkig, men menar att problemet är betydligt större än Helén Wiklund Wårell gör gällande.

- Enligt Fartygssäkerhetslagen får en befälhavare inte angöra en hamn som inte är säker för passagerare eller miljö. Att göra det skulle alltså vara lagvidrigt, säger Bernt Lindbäck och fortsätter. - Enligt upphandlingen ansvarar rederiet för att båtarna är sjödugliga och att trafiken löper. Kommunen å sin sida är ansvarig för att hamnarna är säkra och funktionsdugliga.

Lindbäck menar vidare att Fritidsförvaltningen saknar erforderlig nautisk kompetens och är kritisk till att de inte lyssnat när problem framförts.

- Vi har påtalat brister på hamnen under tre år tid och kommit med förslag på hur de skulle kunna lösas, men för döva öron, säger han.

- Kungsholm som trafikerade sträckan innan oss hade samma problem och tvingades ibland sätta in mindre båtar för att kunna angöra hamnen. Det var tur att båten gick utan passagerare vid förra veckans olycka. Jag vill inte ens tänka på följderna om glaset från två krossade rutor träffat passagerarna. Nu säger de att hörnet är åtgärdat men det där är ingen quick fix. Det måste åtgärdas ordentligt, säger Bernt.

När Helén Wiklund Wårell får ta del av Bernt Lindbäcks kommentarer konstaterar hon att Fritidsförvaltningen aldrig haft så stora problem med en båt som M/S Eskil och att tidigare redare klarat av att sköta trafiken felfritt.

- Jag tycker att det är ett ansvarslöst agerande av Bernt Lindbäck. Han har åtagit sig ett uppdrag och har en skyldighet att leva upp till det, säger Helén Wiklund Wårell.

Varför accepterade ni inte Bernts förslag om att gå in med mindre båtar?

- Han får absolut gå in med mindre båtar, men han ville samtidigt att vi skulle stå för den extrakostnaden. Så ser inte avtalet ut. Han skall köra passagerare, och behöver han en mindre båt för att göra det får rederiet stå för den kostnaden.

Har Fritidsförvaltningen den nautiska kompetens som krävs för det här jobbet?

- Nog för att flera som jobbar hos oss har skepparexamen, men ärligt talat behövs inte nautisk kompetens för att göra en upphandling. Den skall skepparen stå för, avslutar Helén Wiklund Wårell.

I skrivande stund befinner sig situationen i ett dödläge. Fritidsförvaltningen hävdar att avtalet gäller och att trafiken skall gå som vanligt. Redaren säger att hamnen på Hindersön inte är säker och att angöra vid den skulle vara i strid med rådande lag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om