Därför inleds ingen granskning av internetkaoset i Luleå

Stora delar av Luleås internet var utslaget i över ett dygn. Nu har Post- och telestyrelsen (PTS) tittat närmare på avbrottet som drabbade Lunets stadsnät – och beslutat sig för att inte inleda någon granskning genom tillsyn.

I samband med arbete vid en av Lunets fysiska noder inträffade ett strömavbrott som var grunden till de störningar i internetuppkopplingen som uppstod.

I samband med arbete vid en av Lunets fysiska noder inträffade ett strömavbrott som var grunden till de störningar i internetuppkopplingen som uppstod.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/ TT

Luleå2025-01-15 11:00

– Incidenten fick stor påverkan i området, men vi gör i nuläget bedömningen att det inte är aktuellt att inleda en händelsestyrd tillsyn, säger Johanna Eklund, chef för enheten säkra kommunikationstjänster vid PTS.

Under nästan 28 timmar den 12–13 december hade Lunet allvarliga problem med stadsnätet i Luleå. Allt startade med ett strömavbrott i en av bolagets fysiska knutpunkter i samband med en rutinåtgärd.

undefined
Supporten hos Lunet fick jobba hårt under det långa avbrottet.

Tusentals abonnenter över hela Luleå saknade tillgång till internet eller drabbades på så sätt att uppkopplingen kom och gick. Även hälsocentralen i Råneå drabbades av störningar.

Som nätägare har Lunet ett ansvar att anmäla det inträffade till statliga Post- och telestyrelsen, som är tillsynsmyndighet. 

Det helägda dotterbolaget till Luleå energi har skickat in en incidentrapport till PTS, som senare även kompletterats.

– Lunet har beskrivit ärendet och handlingarna har kommit till oss i tid. Vi har kunnat skapa oss en ganska bra bild över händelserna, säger Johanna Eklund.

undefined
Johanna Eklund, enhetschef vid Post- och telestyrelsen.

Hon uppger att hon på grund av sekretesskäl inte kan gå in på detaljer i hur Lunet beskrivit orsakerna till det fel som uppstod, eller vilka åtgärder som Lunet vidtagit.

– Grunderna i händelsen är ju redan kända. Lunet har beskrivit att man drabbats av ett fel i mjukvaran efter ett kontrollerat strömavbrott, som gjorde att nätet blev otillgängligt. Lunet har också gjort en analys och tagit fram en åtgärdsplan för vad man ska göra för att det inte ska hända igen. Det är vad jag kan berätta och det är också vad som ligger bakom den bedömning vi gjort, säger Johanna Eklund.

Ni bedömer med andra ord att det inte handlar om några allvarliga brister i Lunets verksamhet som orsakade avbrottet?

– Avbrottet fick stor påverkan och det var många som drabbades. Vi ser alltid allvarligt på liknande händelser men kan inte uttala oss med en bedömning av eventuella brister i Lunets verksamhet utan att granska det närmre i tillsyn. PTS gör löpande bedömningar av behov av tillsyn och det är inte uteslutet att beslutet kan omprövas. Vi kommer att bevaka utvecklingen framåt, både hos Lunet och andra aktörer, säger Johanna Eklund.

undefined
Post- och telestyrelsen är tillsynsmyndighet för kommunikationstjänster likt de Lunet levererar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!