Inga vinstpengar till banbygget
Näringslivet i norra Sverige fortsätter att ställa sig kallsinnig till en medfinansiering av Norrbotniabanan. Det står klart efter en sammandragning på näringsdepartementet i förra veckan.
- Det är faktiskt första gången som vi fått ett rungande gemensamt ja från näringslivet här uppe om att man vill ha Norrbotniabanan, att den behövs och att man tänker utnyttja den. Ett besked som kanske skulle ha kommit tidigare.
Men intresset för att medverka i en finansiering är alltså svalt?
- Även om det finns nyanser i beskeden från företagen, så är det så. Företagen vill använda vinstpengarna i den egna verksamheten.
Banavgifter
Samma bedömning gör Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan AB. Enligt honom finns andra möjligheter för näringslivet att bidra ekonomiskt.
- En möjlighet är banavgifter och vid mötet ställde sig näringslivet representanter positiva till detta.
Dessutom pekar han på att godstransporterna på en Norrbotniabanan kommer att bli 30 procent billigare än dagens godstransporter på järnväg i norra Sverige
- Här finns ett onekligen ekonomisk förhandlingsutrymme. Självklart ska näringslivet få ta del av kostnadssänkningen men kanske inte fullt ut.
Vattenkraftspengar
Dessutom har ledningen för Norrbotniabanan AB letat fram en ny möjlighet till medfinansiering. Det gäller de pengar som hämtas ur den skatt som vattenkraften betalar i de två nordliga länen ska utgöra. I dag är skatten 725 miljoner kronor per år, men kan komma att höjas till 1,2 miljarder kronor.
- Dessa skatter borde enligt vår mening kunna räknas som medfinansiering från näringslivet på samma sätt som trängselskatten, säger Gusten Granström.
Förra veckans sammandragning samlade flera av topparna från det norrländska näringslivet. På plats fanns bland annat LKABs vd Lars-Eric Aaro, Bolidens vd Lennart Evrell och Sveaskogs vd Gunnar Olofsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!