HAPARANDA
Vegetariska produkter som ser ut och smakar som kött är ett snabbt framväxande segment.
– I framtiden måste vi äta mer vegetarisk mat, något annat är inte hållbart. Vi vill göra hållbar och nyttig mat enkelt, prisvärt och attraktivt utan att kompromissa med varken smak eller konsistens, säger Michael La Cour, chef för Ikea Food Services i ett pressmeddelande.
Ikea gör den här satsningen eftersom efterfrågan från kunder som vill ha fler alternativ till kött har ökat, men även för att Ikea inte ser det som hållbart att utveckla mat som utgår från kött.
Ikea säljer omkring 1 miljard köttbullar om året i sina varuhus i dag, Och att tanken inte är att den vegetariska bullen ska ersätta den klassiska köttbullen. Utan den ska i stället ses som ett komplement, och ett mer hållbart alternativ. Ikea vill ha mer växtbaserade alternativ i sitt sortiment och till 2022 är målet att 20 procent av all mat bolaget säljer ska vara växtbaserad.