I höst sänks hastigheten

I höst sänks hastighetsgränsen på stora delar av det svenska vägnätet från 90 till 80 kilometer per timme. Målet är att tio människoliv per år ska räddas genom hastighetssänkningen.Men Motormännen kritiserar åtgärden som kortsiktig.

Foto:

LULEÅ2009-09-23 17:47
I höst införs de nya hastighetsbegränsningarna 40, 60, 80, 100 och 120 kilometer i timmen i hela landet. Tidigare har dessa införts på prov i några kommuner, bland andra Luleå. Tanken är att ett större antal olika hastighetsbegränsningar ska innebära ett flexiblare system bättre anpassat för de faktiska förhållanden och till gagn för trafiksäkerheten.
Sammanlagt ska 1 750 mil av det svenska vägnätet skyltas om. På 1 600 mil väg sänks hastigheten, främst från 90 till 80 kilometer per timme.
Från Motormännens riksförbund riktas hård kritik mot de förändrade hastighetsgränserna.
- Sänkt hastighet på våra vägar är en kortsiktig lösning. Det som måste göras är att tillsätta ökade resurser för att förbättra och åtgärda vägar med låg trafiksäkerhetsstandard, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.
Enligt Motormännen blir det svårare för trafikanterna att hålla reda på vilken hastighet som gäller när fem nya hastighetsgränser införs.
Den totala kostnaden för att byta alla hastighetsskyltar beräknas bli cirka 150 miljoner kronor. Motormännen skulle hellre se att dessa pengar satsades på att göra vägarna trafiksäkrare genom att bygga bort farliga vägavsnitt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!