I dag kommer det mera...
Stans "vita" arbetskraft kämpar dygnet runt i snöyran för att göra gatorna framkomliga. - Den kalla snön gör jobbet lättare, säger traktorföraren Urban Bäckström, 48.
Urban Bäckström, 48, har röjt snö i Luleå sedan 70-talet.
Foto: Simon Eliasson
- De som plogar har en timmes inställelsetid på sig från utkallning och alla har ställt upp mycket bra, säger Patrik Ruumensaari, tekniska förvaltningens produktionsledare för gatuunderhållet i centrala Luleå.
Traktorförare Urban Bäckström började ploga Gültzauudden och Gymnasiebyns gator klockan 01 på måndagsnatten. När NSD träffar honom, över tolv timmar senare, är arbetspasset långt ifrån över och han har fullt upp med att flytta snömassorna från högarna i stan till de anländande lastbilarnas flak.
Intensivt
- Det är intensivt just nu, eftersom det kom så mycket snö på kort tid, säger Urban Bäckström i sin hjullastare, en Volvo L 70 F.
Han har röjt snö sedan mitten av 70-talet och tycker inte att den senaste veckans ymniga nederbörd är särskilt ovanlig.
- Men det skulle underlätta om snöfallen var mer utspridda. Tack och lov är det kallt, det gör jobbet lättare. Varmare temperaturer gör snön hoppackad och "kladdig", med spårigare vägar.
Irriterade trafikanter
Medan plogningen främst pågår på nätterna måste lastningen av snön ske dagtid, eftersom de boende störs av bullret.
Detta är inte helt okomplicerat, med tanke på jultrafiken i centrala Luleå.
- Somliga trafikanter är lika irriterade på oss som vi är på dem. Man får ha lite tålamod, säger Urban Bäckström.
Fler snötippar?
Johan Holmström, 27, en av Clifftons lastbilschaufförer, hade gärna önskat lastning på nätterna. Till skillnad från traktorförarna jobbar han på ackord.
- Ju fler fler lass vi hinner köra, desto mer betalt, säger han.
Johan Holmström menar också att snöröjningen skulle underlättas om det fanns fler platser att dumpa snömassorna på.
- Jag jobbade i Stockholm i några år och där tippas snön i vattnet. Men här anses det som miljöfarligt.
Produktionsledaren Patrik Ruumensaari håller med om att bestämmelserna inte är helt tillfredställande och att Luleå skulle behöva fler snötippar.
- Visst kan det finnas olika gifter i snön, från exempelvis bensin och bilolja, men med nysnö är det inte lika problematiskt. Vi tittar på olika lösningar, säger Patrik Ruumensaari.
Nytt skift väntar
SMHI uppger att mellan 50 och 70 centimeter snö har fallit över norra Norrland hittills. Ytterligare uppemot 25 centimeter väntas under tisdagen, så räkna med fortsatta snöhögar och tillfälliga plogvallar längs vägarnas mittrefuger.
Och för traktorförare Urban Bäckström väntar ännu ett nattskift på Gültzauudden.
Fakta: Snösvängen
En hel plogsväng i Luleå kostar cirka en miljon kr.
Plogningen sätts igång när det är mellan 4-10 cm nyfallen snö, beroende på vind och temperaturförhållanden.
Vid 4-5 cm plogas de större trafiklederna, gång- och cykelvägarna samt bussgator med hållplatser.
Bostadsgatorna plogas först vid cirka 10 cm och det tar cirka elva timmar innan allt är plogat.
Privata snölass kan, mot avgift, tippas på kommunens snötipp på Porsön.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!