Hotellen i Luleå: Det här tar gästerna med sig hem

Det är inte bara schampo- och balsamflaskor som hotellgäster tar med sig när de checkar ut. Men det är mer än så om man frågar hotellen i Luleå. "De tar allt som är löst", säger Maria Fjellström, Quality hotell i Luleå.

"De tar med sig allt som är löst", säger Maria Fjellström, hotelldirektör Quality hotel, men hon tycker det var värre förr.

"De tar med sig allt som är löst", säger Maria Fjellström, hotelldirektör Quality hotel, men hon tycker det var värre förr.

Foto: Simon Jakobsson och Quality hotel

Luleå2023-01-13 06:00

Schampo- och balsamflaskor. Det är det vanligaste som tas med från hotellen när gäster checkar ut. 

38 procent av de tillfrågade gör det enligt en digital undersökning som Cint på uppdrag av hotell- och resesajten Momondo gjort när de frågat 10 000 personer i Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Spanien, Sverige, Danmark, Österrike, USA, Kanada och Australien.

I Luleå är det också vanligt vilket gjort att flera hotell satt upp fasta behållare med schampo och balsam i duscharna med varierat resultat.

– De duktiga öppnar behållarna och tar ut påsarna och tar med sig hem, säger Maria Fjellström.

Fast det är mer som hotellgästerna tar med sig, vilket André Eriksson, verksamhetschef vid Park Hotell, kan vittna om.

– Det finns ingen röd tråd i det här. En plockar med sig sängkläder och kuddar. Den andre tar tavlor och prydnadsfiguriner. Den tredje plockar bestick, koppar, glas och tallrikar. Den fjärde tömmer hela buffén och stoppar ner den någon form av kylbag innan de checkar ut. Så det finns ingen exakt grej som försvinner, säger han.

Maria Fjellström har före hon i somras tillträdde som hotelldirektör på Quality hotell, 25 års erfarenhet från hotellbranschen i Västerås, Stockholm och Luleå.

– De tar med sig allt som är löst. En gång för länge sedan skruvade någon bort hållaren till toalettpapperet och tog med sig, säger hon.

Trots att folk tar med sig grejor så tycker varken Maria Fjellström eller André Eriksson att det är ett stort problem. 

– Det var värre förr. Till exempel en morgonrock är inte billig att köpa in. Det är inte som på butiker där det är ett antal procent på sista raden som försvinner, säger Maria Fjellström.

– Företag kan vi debitera i efterhand för det som försvunnit, men att förebygga är svårt, för om man plockar undan och räknar saker så blir det ett väldigt kalt hotell, säger André Eriksson.

Maria Fjellström.fortsätter:

– En åtgärd som hotellbranschen gjort är att morgonrockar och tofflor inte längre ligger på varje rum. Nu kan man hyra dem. Vattenkokare är inte standard på varje rum hos oss på Quality hotell, utan det finns att låna om man verkligen behöver det.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!