Det var i somras som bolaget Abecede köpte stora delar av Northland Resources konkursbo, däribland anrikningsverket i Kaunisvaara och 134 järnvägsvagnar som användes för malmtransporterna till Narvik.
Malmleveranser från LKAB skulle kunna göra det möjligt att hålla igång anrikningsverket i Kaunisvaara. Men från det statliga gruvbolaget har det hittills varit kalla handen.
Trots detta är LKAB fortfarande huvudspåret för Abecede. Huruvida det skulle kunna handla om att sälja utrustningen till LKAB eller någon form av samarbete är oklart.
– Det vill jag inte spekulera i. Vi ser på de olika möjligheterna i de kontakter vi har med LKAB. Vi går inte in på detaljer i den delen, säger Mats Leifland, projektledare för Abecede.
Samtidigt jobbar Abecede vidare med alternativspåret att sälja utrustningen till någon av de utländska intressenter som finns.
Har ni kommit närmare en affär?
– En sådan här process tar ett antal månader. Man behöver åka och titta på anläggningen, göra värderingar och fundera på hur man kan nyttja den. Vi förväntar oss inte att komma vidare förrän framåt andra kvartalet, säger Mats Leifland.
Det behövs alltså en uppgörelse med LKAB för att utrustningen ska bli kvar?
– Ja, om man kommer vidare med LKAB så är det större sannolikhet för det. Övriga jobbar för att montera ner den och nyttja den i någon annan gruva någonstans i världen. Men vårt huvudmål är fortfarande att starta upp anrikningen i Pajala och behålla arbetstillfällena där uppe. Och kanske på lite längre sikt, om det ges ekonomiska förutsättningar att starta upp gruvan, men det är en fråga som ligger närmare konkursförvaltaren.
Hur länge kan ni vänta?
– Fram till dess att det finns ett färdigt avtal med någon annan så finns det möjlighet att förhandla med LKAB, säger Mats Leifland.