Hon vill varna för påstridig försäljare

Ett försäkringsbolag som erbjuder snabbtecknad arbetslöshetsförsäkring fick förskolläraren Anna Nilsson att reagera.- Jag vill varna alla som får ett sådant samtal. Försäljaren var påstridig och ville ha mitt bankkontonummer. Det kändes fel, säger hon.

Förskolläraren Anna Nilsson reagerade starkt när hon blev uppringd av en kvinnlig försäljare från försäkringsbolaget E. N. försäkring. Foto: jan bergsten

Förskolläraren Anna Nilsson reagerade starkt när hon blev uppringd av en kvinnlig försäljare från försäkringsbolaget E. N. försäkring. Foto: jan bergsten

Foto: Jan Bergsten

LULEÅ2009-03-19 06:00
Anna Nilsson bor i Luleå och har en tjänst hos kommunen som förskollärare. Det var i mobiltelefonen på arbetsplatsen som samtalet kom från försäkringsbolaget.
- Kvinnan som ringde framhöll att försäkringsbolaget samarbetade med fackförbund och erbjöd en försäkring som skulle ge extra ersättning om jag skulle bli arbetslös. Hon var väldigt glad och trevlig, verkade trovärdig, säger Anna Nilsson.
Påstridig och enträgen
Premien för försäkringen var 160 kronor i månaden, men skulle ge 3 000 kronor extra när tiden löpt ut för a-kassan.
Det var när försäljaren började ställa frågor som Anna Nilsson blev tveksam.
- Hon började fråga efter mitt bankkontonummer och clearingnummer. Jag föklarade att dom uppgifterna hade jag hemma, men hon var påstridig och undrade om jag inte hade något lönebesked med mig. Hon var så enträgen och det lät inte bra.
Samtalet avslutades och försäljaren skulle ringa senare, under kvällen. Det ringde också i telefonen, men då hade Anna Nilsson inte möjlighet att svara.
"Bondfångeri"
- Jag tänkte i alla fall inte teckna försäkringen och jag har varnat mina arbetskamrater.
Från Anna Nilssons fackförbund Lärarförbundet är beskedet också tydligt:
- Vi har inget samarbete med E. N. försäkring. Vi för samtal med etablerade försäkringsbolag om den här typen av försäkring för våra medlemmar, men det är inte klart, säger Håkan Carlsson, presschef hos Lärarförbundet.
Handelsanställdas förbund och IF Metall har vid olika tillfällen tillbakavisat uppgifter om samarbete med E. N. försäkring. IF Metall tar också avstånd från försäljningsmetoderna. Fackförbundet Unionen kallar försäljningsmetoden för "bondfångeri".
Ledningen för försäkringsbolaget E. N. försäkring tillbakavisar uppgifterna om företagets försäljningsmetoder.
- Vi samarbetar inte med någon. Jag vill gärna ha namn på de personer som säger att våra medarbetare sagt att vi samarbetar med fackförbund. Vi är ett komplement till a-kassan och ett komplement till den eventuella försäkring människor har via sina fackförbund, säger företagets vd Søren Hancke.
"De vill smutskasta oss"
- Det här är en kampanj från fackförbundens sida för att smutskasta ett försäkringsbolag som arbetar seriöst. Vi är godkända av Finansinspektionen och står under deras tillsyn. Skötte vi oss inte skulle vi inte få fortsätta.
Søren Hancke ger den här förklaringen till försäljarnas frågor om bankkontonummer och clearingnummer:
- Uppgifterna behöver vi för att kunna sätta in pengar på kontot när vi betalar ut ersättning. Vi skickar en autogiroblankett som kunden ska skriva under. Ingen behöver vara rädd för att vi ska ta någons pengar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om