Läraren Karin Nygårds har fått stor uppmärksamhet för sitt arbete med digital utveckling i skolan. Nyligen belönades hon med prestigefyllda lärarpriset Guldäpplet. I går föreläste hon i Luleå under konferensen Swedish Lapland School Summit.
Koden är språket som ligger till grund för allt i den digitala världen: spel, program musik och bilder.
Koden används också till att programmera så kallade algoritmer, det vill säga beräkningar som kan sortera fram information i en viss riktning. Som exempel nämner hon rangordning av sökresultat på Google och styrning av information på Facebook.
– Har du kunskap om kod kan du förstå att vår världsbild styrs av algoritmer som någon har skrivit, säger hon.
Karin Nygårds är till vardags mellanstadielärare i svenska vid Sjöstadsskolan i Stockholm. Där driver hon ett projekt med undervisning i programkod. Traditionellt brukar dataundervisning hamna i matematik- och teknikämnet, men Karin Nygårds har infört det i en rad ämnen. Till och med leken på skolgården har använts i pedagogiken då eleverna fått spela schack med sig själva som pjäser och styra varandra med datalogiska termer.
Motstånd har funnits från början, bland annat har idéerna ifrågasatts på föräldramöten. Men för Karin Nygårds är det lika självklart att dagens skola ska ge kunskaper om programmering som att undervisa om atomer och molekyler.
– Skolan har en uppgift att tala om hur världen är uppbyggd. Det är inte samma sak som att vi utbildar professionella programmerare.
Hon tycker inte att läroplanen är något hinder. Problemet är snarare inställningen att förändringen inte behövs. Hon jämför med näringslivet.
– Där har de kniven på strupen och måste förändra. Skolan har inte den pressen. Det står inget Spotify och hotar att ta våra kunder.
Fortbildning av lärare är viktig för att skolan ska kunna möta framtidens krav och ge eleverna de nödvändiga digitala verktygen.
– Jag tycker inte att vi är dåliga. Men det här är en ny värld där internet har smugit sig på oss i 20 års tid. Vi måste vara bäst eftersom vi ska ta hand om morgondagens vuxna.
En viktig resurs i det digitala lärandet är eleverna själva.
– Mina elever är fantastiska lärare. De har hållit lektioner med både personal och andra elever på skolan.