Hon kan gott bemötande

I två år har Marlene Bolstad utbildat upp emot 300 personer i värdskap. "Det här vinner både företaget och hela staden på. Ett gott bemötande gör skillnad", säger hon.

Marlene Bolstad är värdskapscoach i Luleå.

Marlene Bolstad är värdskapscoach i Luleå.

Foto:

Luleå2019-03-15 10:00

Men vad är då ett gott värdskap egentligen? Marlene Bolstad, affärs- och destinationsutvecklare på Visit Luleå, är utbildad värdskapscoach. Hon förklarar det så här:

– Värdskap innebär kort och gott ett välkomnande bemötande. Det kan vara så enkelt som att du frågar en person som ser ut att leta efter något "hej, behöver du hjälp?". Med små medel kan man göra otroligt stor skillnad.

Satsningen på värdskapsutbildningar startade i ett EU-projekt där Swedish Lapland och Värdskap Sverige utbildade värdskapscoacher i regionen.

– Man har sett att ett bra värdskap gör stor skillnad på alla nivåer, från den enskilda personen till företaget och faktiskt för hela staden eller kommunen. Det gäller att gå från en nöjd gäst till en mycket nöjd gäst. Det är det som är den stora skillnaden för att vilja komma tillbaka till en plats, säger Marlene Bolstad.

Hon ser att det finns en stor efterfrågan av den här typen av utbildning i Luleå och har hittills utbildat mellan 200 och 300 människor i många olika branscher.

– Ett värdskap är färskvara vilket innebär att man måste prata om det för att hålla det vid liv. Det handlar om en attitydförändring, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om