Hon föreläser om slöjan som fängslar

Under ett besök i Oman köpte Mona Eriksson en hårprydnad, en klänning och en nikab. Kvinnorna i södra Oman använder nikab medan de i landets norra delar, närmare huvudstaden, använder                                             hijab, alltså en vanlig schal. "Verkar jag förtryckt nu?" frågar Mona när hon har tagit på sig huvudbonaden.FOTO: Maria Ekman

Under ett besök i Oman köpte Mona Eriksson en hårprydnad, en klänning och en nikab. Kvinnorna i södra Oman använder nikab medan de i landets norra delar, närmare huvudstaden, använder hijab, alltså en vanlig schal. "Verkar jag förtryckt nu?" frågar Mona när hon har tagit på sig huvudbonaden.FOTO: Maria Ekman

Foto: Maria Ekman

LULEÅ2010-10-04 06:00
Mona Eriksson föreläser under rubriken "Slöjan som fängslar". Hon vill riva ner fördomar.
- Vi gör oss bilder av förtryckta kvinnor i stället för att se slöjan som något fascinerande och fängslande. I mitt arbete i skolkyrkan möter jag invandrarflickor som bär slöjan för att visa sin identitet. De är stolta över den och bär den frivilligt. De påpekar att de respekterar alla som inte bär slöja och undrar varför deras val att bära den inte respekteras, säger hon.
Mona Eriksson har i många år studerat Islam och vet att berätta det mesta om Muhammed och hans förhållande till och syn på kvinnorna.
Stark kvinna
Muhammeds första hustru hette Khadidja. Hon var en mycket stark kvinna och en av de enda kvinnliga företagarna på sin tid - hon var köpmansänka och hade ärvt makens företag. Muhammed fick jobb som springschas hos henne och när hon var 40 år gammal och han 25 år gifte de sig. Det var Khadidja som gav Muhammed styrka att gå ut och berätta om den uppenbarelse som han fick när han religiöst otillfredställd satt och bad i en grotta i bergen. Det var ärkeängeln Gabriel som visade sig för Muhammed och gav honom det budskap som skulle bli grunden till Islam. Han fick senare många fler uppenbarelser.
- Khadidja trodde på Muhammeds berättelse och blev den första att omvända sig och bli muslim, säger Mona Eriksson.
Fick arvsrätt
Muhammed gjorde enligt Mona Eriksson enormt stora förändringar i syfte att stärka flickors och kvinnors ställning. Han höjde deras sociala, rättsliga och rituella status.
Flickor och pojkar jämställdes. Före Muhammeds tid hade pojkar ett helt annat värde än flickor och flickebarn mördades och grävdes ner.
Kvinnor kunde inte längre tvingas in i äktenskap utan fick rätt att säga nej.
Antal hustrur begränsades så att en man fick ta högst fyra hustrur och den första kvinnan fick rätt att säga ja eller nej till de andra.
Kvinnor fick arvsrätt.
Kvinnan fick möjlighet att vittna inför domstol.
Kvinnan och mannen blev lika inför Gud.
Tre huvudkrav
Mona Eriksson utvecklar de olika punkterna och jämför med förhållandena i Sverige. Hon berättar att om det vore så att svenska föräldrar hade traditionen att välja make/maka till sina barn så vet hon exakt vem hennes mamma skulle ha valt: Pojken i fråga var kompis till Monas storebror. Han var trevlig, gick bra ihop med den erikssonska familjen och släkten. Monas mamma visste också att han skulle dyrka dottern och göra henne gott.
- Den man som föräldrarna väljer till sina döttrar ska uppfylla tre huvudkrav. Han ska kunna försörja sin fru, behandla henne väl och älska henne. I mitt fall föll det på att jag inte älskade den kille som min mamma tyckte skulle passa mig.
Mona är övertygad om att de flesta muslimska föräldrar är precis som svenska föräldrar och vill sina barn väl och väljer partners med omsorg. Till det kommer alltså att flickorna har rätt att säga nej.
När Mona Eriksson tar upp månggifte så gör hon följande jämförelse:
- Om min lillasyster skulle bli änka med två barn och det skulle finnas två alternativ för henne. Det ena skulle vara att min man tog henne till sin andra hustru och det andra skulle vara att hon skulle försörja sig och barnen genom att prostituera sig. Hur skulle jag ställa mig. Det skulle inte kännas okej att min man skulle tilbringa nätter med henne men kanske skulle jag resonera "hellre det än det andra".
I samband med giftermålet skulle mannen ge en bröllopsgåva motsvarande ungefär en årsinkomst till kvinnan. Den skulle vara kvinnans privata egendom.
- Det var pengar eller guldsmycken att ha som pensionsförsäkring eller till levnadsomkostnader för ett år i händelse av skilsmässa.
Skymtar i Sverige
Mona Eriksson berättar om när hon 1993 reste till Indonesien där det finns 170 miljoner muslimer. Hon var där för att studera kvinnans situation och fick träffa Abdurrhaman Wahid som då var ledare för en av världens största muslimska organisationer, Nahdlatul Ulama.
- Han var nästan en motsvarighet till påven. Han älskade filmen "Fanny och Alexander" och visste mycket om svensk fotboll, säger hon.
Abdurrhaman Wahid fick bland annat svara på frågan hur det kommer sig att kvinnorna måste vara för sig och bakom männen i moskén - enligt ordningen Gud, mannen, kvinnan.
- Han förklarade att männen inte kan koncentrera sig på bönen om de ser en massa kvinnostjärtar framför sig. Då kan man ju fråga sig varför kvinnorna ska ta ansvar för männens sexualitet. Men det synsättet skymtar ibland fram även i Sverige, till exempel när en våldtagen kvinna får frågan: "Hur var du klädd?". Ändå är Sverige ett av världens mest jämställda länder.
Mona Eriksson talar om traditionalistiska länder som Saudiarabien, det fundamentalistiska Afghanistan, det sekulariserade Turkiet och modernistiska muslimska länder.
- I Saudiarabien finns lagsystemet sharia som har vuxit fram ur Koranen och haditherna (berättelser om Muhammeds liv). Det är inte prästerna som styr utan makten ligger hos kung, emir och shejk. Men religionen är basen.
- Afghanistan har talibanerna. I Turkiet är religionen skild från samhället och kvinnorna bär till exempel inte slöja i tv men däremot hemma och när de är ute och handlar.
- I de modernistiska länderna tolkas Koranen utifrån att vi lever på 2000-talet och inte på 600-talet då Koranan skrevs. Det finns utan tvekan förtryckta kvinnor inom Islam, till exempel i talibanernas Afghanistan, men Koranen rättfärdigar inte förtryck. Det är traditionen som är tydligt patriarkal. Analfabetismen gör också att män och kvinnor är i händerna på lokala uttolkare av Koranen. När det gäller stening till exempel så nämns det ingenstans i Koranen men däremot i Bibeln, säger Mona Eriksson.
Enorm utveckling
Hon berättar om det sekulariserade Iran under den USA-influerade shahen av Iran på 1970-talet. Då utbildade sig massor av kvinnor till yrken som läkare och lärare och utövade yrkena bredvid männen. I och med den religiösa revolutionen 1979 som leddes av Ayatollah Khomeini backade landet och ordningen återfördes till 600-talet. Kvinnorna fick lämna sina arbeten och återvända hem.
- Iran gick mot modernismen i början av 2000-talet men är nu mer fundamentalistiskt.
När Mona Eriksson studerade teologi i Lund lyssnade hon till en prinsessa från sultanatet Oman. Hon berättade om sultanen som skickade sin son till Cambridge i England för studier. När sonen återvände avsatte och fängslade han sin far och tog över styret av landet.
- Han satsade stort på bland annat utbildning, infrastruktur och kvinnorna. Kvinnorna där har upplevt en enorm utveckling under de senaste 25 åren.säger hon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om