Hon står utanför järnvägsstationen i Luleå med sin hund Gizmo och håller på att packa in allt i en bil.
Kati Lehmusvirta tog tåget från Stockholm på torsdagen vid sex 18- tiden.
- Det gick i tid. Sedan fick vi ganska bra information nästan på en gång. De berättade att vi skulle byta till buss.
Men mer visste inte personalen. Det var först när ny personal klev på i Gävle som passagerarna fick veta att det var ett tåg som hade spårat ur och att de skulle byta till buss i Vännäs.
Trångt på bussen
Kati Lehmusvirta på väg att flytta hem till Luleå efter att ha bott i Stockholm i tre år.
- Jag hade med mig extra väskor. Men värst var nog att det är så trångt på bussen jämfört med på tåget, det blir besvärligt när man har hund.
Klockan 4.40 var de framme i Vännäs. Där blev de bjudna på frukost.
Hon låter luttrad när hon konstaterar att det alltid är något problem med tågen.
- Det är mer undantag än regel, säger hon.
Trots bytet till buss var hon framme i tid, konstaterar Kati Lehmusvirta.
140 ton
Den här gången var det ett godståg med en last på 140 ton som spårade ur mellan Koler och Storsund. Bara 800 meter från den urspårning som inträffade natten till den 13 maj.
- Skadorna blev inte lika stora som förra gången. Det är spår och slipers som skadats, inte kontaktledningen, säger Peter Behrman, presskommunikatör på Trafikverket.
Han kan inte säga i fall olyckorna har ett samband med varandra. Det pågår utredningar i båda fallen.
Om allt går som planerat kan trafiken komma igång 21.00 på fredag kväll.
Det är SJ, Norrtåg och Green cargo, som kör godstrafik, som drabbas av rälsbrottet. SJ och Norrtåg sätter in bussar medan Green cargo har ställt in trafiken. Vid förra tågurspårningen användes Inlandsbanan för godstransporter, men det är inte aktuellt i det här fallet.
- Vi fick besked om att det var för höga vattenstånd, säger Mats Hollander, kommunikationsdirektör på Green cargo,