Malmporten är Sveriges största mudderprojekt i modern tid. Cirka 22 miljoner kubikmeter muddermassor ska tas upp vilket motsvarar nästan 37 Globenarenor. När muddringen och arbetet med ny djuphamn genomförts kommer betydligt större fartyg kunna angöra hamnen i Luleå.
2024 ska muddringen dra igång och 2027/28 beräknas Malmporten invigas. I dag är det maximala djupgåendet för fartyg 10,6 meter, efter muddringen ska det öka till 15 meters djupgående.
Enligt projektets tidsplan var det tänkt att en provmuddring skulle genomföras i sommar i farleden mellan Klubbviken och Victoriahamnen men så blir det inte.
– Vi hade tänkt göra det i år men nu har vi skjutit det ett år framåt. Vi gjorde en upphandling men det blev ett väldigt högt kostnadsläge, säger Bertil Skoog, Sjöfartsverkets projektledare för Malmporten i Luleå.
2015 gjordes en provmuddring med ett enskopsmudderverk, nu vill Sjöfartsverket se vad ett sugmudderverk kan erbjuda. Fördelen med ett sugmudderverk är att den har hög kapacitet på sand och annat löst bottenmaterial. Sugmudderverket kommer att ställas mot Kalixpinnmon, en moräntyp som innehåller en blandning av sand, grus och sten.
– Kalixpinnmon är känd för att vara besvärlig. Vi vill se hur mycket ett sugmudderverk får upp och hur mycket som blir kvar, säger Bertil Skoog.
Sjöfartsverket bedömer att tillgången till sugmudderverk är bättre under 2023 och den uppskjuta provmuddringen ska inte innebära en försening av hela projektet.