Hjälmrusning inför skotersäsongen

Hjälmtvånget för skoterförare slog ner som en bomb. Nu har försäljarna svårt att möta efterfrågan. Och förvirringen över lagen är fortfarande stor.

HJÄLMLAG. Köptrycket på skoterhjälmar har varit stort hos handlarna de senaste dagarna. På Kalix maskiner har man svårt att få fram de billigare modellerna.

HJÄLMLAG. Köptrycket på skoterhjälmar har varit stort hos handlarna de senaste dagarna. På Kalix maskiner har man svårt att få fram de billigare modellerna.

Foto: Kristofer Naess

LULEÅ2016-01-05 17:48

I slutet av december meddelade regeringen att det införs lag på hjälm för alla terrängskoterförare från och med 1 januari. Sedan dess har det varit högtryck hos skoterhandlarna. Enligt Roger Jacobsson, vd och försäljare på Kalix maskiner, har de varit helt oförberedda på lagen och därför haft svårt att möta upp efterfrågan.

– Det kom så hastigt så vi har inte hunnit få hem riktigt allt, säger han.

– Det kan nog bli problem att få fram hjälmar åt alla. Det är ändå ganska många som kört utan hjälm.

På bara ett par dagar har de nu sålt ett 50-tal hjälmar.

– Trenden har varit att yngre alltid kört med hjälm. Då har man köpt lite lättare, exklusivare och dyrare hjälmar. Men de som inte kört med hjälm, de som kört med pulka och timmerdoningar, är kanske inte beredda att lägga 4 000 till 5 000 på en hjälm. De kanske vill ha en hjälm för mellan 500 och 1 500 kronor.

De har därför beställt hem mer hjälmar, framför allt i en billigare prisklass än de hjälmar de tidigare haft hemma.

Roger Jacobsson själv är tveksam till effekterna av hjälmtvånget.

– Jag tror inte man kommer åt problemet. En stor del av de som omkommer i skoterolyckor är alkoholpåverkade. Jag har svårt att tro att en hjälmlag får de personer som kör onyktra att ta på sig hjälm. Alkoholpåverkad får man ju inte heller vara.

Dessutom är den yngre generationen överlag välskyddad.

– De som kör lite tuffare och med högre risk använder både hjälm och skyddsutrustning. Det blir de här som ska ut och pimpla på isen 500 meter bort som måste ha sig hjälm eller köra olagligt, säger Roger Jacobsson.

Tidigare har det framförts kritik mot att lagen är otydlig. Och det är något som Roger Jacobsson kan hålla med om. Bland annat vad det gäller fyrhjulingar.

– Vad jag förstår är det hjulingarna man vill åt. De flesta hjulingar som säljs är terrängskotrar, de är registrerade på samma sätt som en snöskoter. Så det här kommer gälla dom också, säger han.

Säljarna på företaget får många frågor om vad som gäller.

– Bland annat vad som gäller passagerare och pulkaåkare. Där är allt lite oklart och det känns lite flummigt. Ska man behöva vänta på en dom när nån åker dit och får böter innan man vet vad som gäller, säger han.

– Det känns som det är lite framhastat det här.

Även polisen har tidigare sagt att de inväntar ett prejudikat från Högsta domstolen för vad som gäller för pulkaåkare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!