Patrik Olesen, 52 år, har pendlat mellan Boden och Luleå sedan 2012. Något han helst hade sluppit.
– Skulle det dyka upp ett likvärdigt jobb i Boden skulle jag byta direkt för att slippa pendla.
Pendlingen innebär nästan 4 000 kronor i bensinkostnader varje månad – och då är bara själva pendlingen inräknad. Patrik Olesen berättar att han i dagsläget kör bakvägen via Avan i och med de vägbyggen som pågår på väg 97 för att ta sig till jobbet på SSAB. Det innebär en färdväg på ungefär en timma. Han lämnar huset vid 05-tiden på morgonen och fram till klockan 06 är det lots och trafikljus på väg 97, vilket tar alldeles för lång tid.
Däremot tar han väg 97 hem vid arbetsdagens slut.
Men att arbeta i Luleå och bo i Boden innebär att det krävs en del planering när det gäller barnens tandläkarbesök och liknande.
– Då får man ta ledigt. Händer det något oförutsett dröjer det ungefär en timme innan jag kan vara hemma.
Margaretha Martinsson, 37 år, har alltid pendlat mellan Luleå och Boden.
– Jag vet inget annat, jag har alltid haft det så. Jag jobbar som personlig assistent och har pendlat hela tiden förutom när jag var mammaledig, säger hon.
Nackdelen är att bensinkostnaderna är höga, omkring 2 500 kronor i månaden.
– Skulle jag ha ett jobb i Luleå skulle jag komma hem snabbare och spara pengar. Sedan är det ju bättre för miljön.
Fördelarna då?
– Det är väl att man kan sjunga väldigt högt i bilen i en timme. Och bland är det väldigt skönt att rensa huvudet innan man kommer hem.