Hetast i Sverige

Programvaruföretaget Agency9 i Luleå är ett av Sveriges hetaste IT-företag enligt tidningen Ny Teknik.- Inom två år ska vi vara ledande i Europa på vårt område, säger Khashayar Farmanbar, en av grundarna.

Tomas Karlssons och Khashayar Farmanbars företag Agency9 har av tidningen Ny Teknik listats som en av de 33 svenska, unga, innovativa IT-företag som bedöms ha störst internationell utvecklingspotential.FOTO: Kurt Engström

Tomas Karlssons och Khashayar Farmanbars företag Agency9 har av tidningen Ny Teknik listats som en av de 33 svenska, unga, innovativa IT-företag som bedöms ha störst internationell utvecklingspotential.FOTO: Kurt Engström

Foto: Kurt Engström

LULEÅ2009-04-03 06:00
Vi befinner oss i en lågkonjuktur och varslen duggar tätt. Men det finns ljusglimtar i det kompakta mörkret. IT-företaget Agency9 i Luleå är en sådan ljusglimt.
När tidningen Ny Teknik nyligen publicerade en lista över de 33 svenska, unga, innovativa IT-företag som bedöms ha störst internationell utvecklingspotential fanns Agency9 med på listan.
Företagets specialitet är programvara för tredimensionell visualisering i datorer och mobiltelefoner. Bland annat har Agency9 utvecklat de tredimensionella kartor som finns på telefonnummer- och adressupplysningstjänsten hitta.se på internet.
Möttes på universitetet
Tomas Karlsson och Khashayar Farmanbar träffades när de studerade datateknik på Luleå tekniska universitet. 2003 startade de Agency9. Tillsammans har de utvecklat och patenterat den programvara som är grunden för verksamheten. Nu har företaget sju anställda. Allt utvecklingsarbete sker fortfarande i Aurorum science park där fem av de anställda finns. Men man har även ett försäljningskontor i Stockholm.
- Det är här vi bygger magin. I Stockholm tar vi in pengarna, säger Khashayar Farmanbar och skrattar.
- Det är stora fördelar med att ha huvudverksamheten i Luleå. Vi har ett mycket bra samarbete med universitetet och bland studenterna finns rekryteringsbasen när vi behöver anställa kompetent personal, säger Tomas Karlsson.
Vill stanna i Luleå
2007 köpte multinationella Google upp Luleåföretaget Marratech, också det ett avknoppningsföretag från Luleå tekniska universitet, för över 100 miljoner kronor. Marratech drevs först som ett lokalt Google-kontor med Marratech-grundaren Peter Parnes som platschef. Men efter mindre än två år efter uppköpet stängde Google kontoret i Luleå.
Kommer Agency9 att bli uppköpt av någon multinationell jätte för ett svindlande belopp och försvinna från Luleå?
- Att någon stor aktör vill satsa på oss är inte fel i sig om det skulle ge resurser till vårt utvecklingsarbete. Hittills har vi åstadkommit väldigt mycket med små resurser. Men vi vill absolut vara kvar i Luleå, säger Khashayar Farmanbar.
Även om finanskrisen utgör ett hinder för fortsatt expansion så har Tomas Karlsson och Khashayar Farmanbar höga ambitioner.
- Målsättningen är att vi inom två år ska vara ledande i Europa och att vi ska vara 30-40 anställda inom tre år, säger Farmanbar.
Exempel på programmet

Klicka på länken för exempel på den programvara som Agency9 skapat.

http://www.agency9.se/demo090402/ 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!