Hennes CV har setts av tiotusentals

Frida Markstedt tröttnade på att skriva cv:n och bestämde sig för att göra ett i videoform. På bara ett dygn har hennes CV-film spridits som en löpeld och har setts av tiotusentals.

Jobbjakt. Studenttiden går mot sitt slut och jobbsökandet fick en raketstart genom Frida Markstedts video-cv.

Jobbjakt. Studenttiden går mot sitt slut och jobbsökandet fick en raketstart genom Frida Markstedts video-cv.

Foto: Tommy Borg

Luleå2017-01-16 13:22

Frida Markstedt, 26, studerar ekonomi på Luleå tekniska universitet men inom kort vankas det examen och hon ska ge sig ut i arbetslivet. Därför bestämde hon sig att smygstarta jobbsökandet med hjälp av en film, istället för ett klassiskt skriftligt cv.

– Jag läste kurs på LTU om hur man själv kan vara ett varumärke och då visade de några filmer på människor som sökt jobb på Google och Apple med videoklipp. Jag tyckte det var spännande och testade samma koncept, säger hon.

Men Frida Markstedt ville göra det lite bredare och inte inrikta sig till ett enstaka företag, hon ville ha ett öppet smörgåsbord av jobb.

– Det finns så mycket roliga jobb som man vet om att man vill ha. Eller jobb som inte annonserats ut, de kanske inte visste att de ville ha en till anställd förrän de såg min film, säger hon.

Och nog är det många som har sett hennes film. Under de första 15 timmarna har hennes cv 16 000 visningar på Facebook och siffran stiger för varje minut som går.

– Det är jätteroligt, telefonen har plingat verkligen hela natten. Alla skriver så positiva saker och delar vidare klippet så att ännu fler nås, säger Frida Markstedt.

Klippet har nått ända ner till en arbetsgivarsatsning i Örebro som lyfter fram hennes film som ett spännande och nytänkande exempel på hur ett cv kan se ut. Det finns inget rätt eller fel, skriver dem.

– Nog är det kul att det når så långt men jag vill bo kvar i Norrbotten och Luleå eftersom jag har familj och barn här, säger Frida Markstedt.

Hon upplever att anställare idag värderar personligheten och driften nästan mer än nuvarande kompetensen. Och genom ett cv i filmform så får de en fullständigare bild av vem hon är som person, istället för ett platt cv på ett papper.

Och arbetsgivare i området verkar hålla med. Bara sedan igår har hon fått tre stycken arbetserbjudanden som hon beskriver som intressanta men hon avvaktar innan hon ger några svar.

Hur ser drömjobbet ut?

– Jag vet inte riktigt. Det jag vet är att jag vill jobba med marknadsföring, kommunikation, varumärkesbyggande och affärsutveckling, så vi får väl se hur det slutar, säger Frida Markstedt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!