Hennes affärside tog form i barnets rum
Isabelle Norman Sällström har hittat en egen nisch - bilder som beställaren själv får vara med och skapa. Under hösten lanserar dessutom More of Scandinavia porslin med mönster av 25-åringen från Piteå. - De tycker om mina barntavlor och ville ge mig som ung formgivare en chans. Det är det största som hänt hittills, säger hon.
Fotograf:
Foto:
I dag försörjer sig Isabelle Norman Sällström på sina lekfulla motiv med retrokänsla.
- Ibland får jag nypa mig i armen. Jag har verkligen haft flyt, säger hon.
Den här dagen är det en smula oroligt i den välbevarade 60-talsvillan i Piteå. Fukt i källaren har uppdagats, troligen beroende på ett fel i gatunätet. David, hennes make sedan i somras, vankar av och an och väntar på kommunens experter. Isabelle suckar och skrattar om vartannat. Hon älskar sitt hem, men med en trolig vattenskada känns det mindre lustfyllt att vara husägare.
Med en 1,5-åring i familjen är det förstås sällan helt lugnt annars heller. Och mitt i den omställning det innebär att bli mamma har Isabelle både startat och fått lönsamhet i det egna företaget Isa Form. Basen är de personligt designade illustrationer som har småbarnsfamiljer som största målgrupp. Därutöver har en rad formgivningsuppdrag trillat in. Höstens mönsterserier för More of Scandinavia hör till de mest uppmärksammade. Förra året utsågs Hanna Werning, designer för bland annat Borås tapeter, till uppgiften.
- Det är stort att följa efter henne. Många formgivare drömmer om att få göra något sånt här, och så valde de mig…
Barntextil för Spira inredning, tre textilmönster för norska Voksi-åkpåsen, motiv till TePe barntandborstar - uppdragen kommer numera från hela världen. Några textiltryck plockar hon ner från sin anslagstavla när fotografen tar fram kameran: vissa mönster är än så länge bara för beställarnas ögon.
Själv är Isabelle Norman Sällström ingen hemlighetsfull person. På sin blogg delar hon frikostigt med sig av sitt vardagsliv med sonen Theo och David, kock till yrket. Det var också så företagsiden uppstod.
- När jag var gravid och mammaledig kände jag att jag behövde göra något kreativt, något självförverkligande, och startade en blogg. Dels ville jag hålla kontakt med kompisar söderut, dels var det ett sätt att dokumentera Theos första år. När jag kommit ur "bebisbubblan" kom bloggen att handla om så mycket mer, däribland inredning.
Isabelle la ut illustrationer för att beskriva känslor och situationer. Vardagliga händelser och tillstånd, till exempel hur det är att vara höggravid och frustrerad, fångades träffsäkert med hjälp av "gummigubbar med gummiarmar", som hon själv beskriver figurerna. Av responsen och förfrågningar om illustrationerna gick att köpa förstod hon att det fanns en efterfrågan. Hennes företag Isa Form föddes hösten 2006.
Först när kunden beställt anpassar hon de befintliga motiven efter de specifika önskemålen. Det kan handla om namn, datum, färg, antal barn etc.
- Ett motiv föreställer fötter i en säng. Ett par som inte har några barn ville ha hundens tassar där i stället. Även sådant går att ordna, berättar Isabelle.
I dag har hennes blogg cirka tusen besökare varje dag: hon annonserar inte på något annat sätt.
Urvalet har utökats med landskaps- och köksmotiv, men den humoristiska retrostilen är densamma. Mellan 150 och 200 illustrationer lämnar varje månad hennes dator.
- Jag har mycket att tacka bloggen för, den är ett bra sätt för mig att få kontakt med småbarnsföräldrar och inredningsintresserade. Nu har jag sett att en del andra formgivare också börjat blogga, säger hon.
Företaget gick snabbt så bra att Isabelle i våras vågade säga upp sig från sitt jobb på en reklambyrå.
Hemma i källaren har hon sitt kontor och sin atelje; dit ner går hon för att göra det som hon knappt ser som ett jobb - att experimentera med former och färger är och har alltid varit hennes stora intresse.
Isabelle är förstås glad över framgångarna. Den egna talangen talar hon inte så mycket om utan nöjer sig med att konstatera att hon har en egen stil som tydligen går hem hos många.
Däremot lyfter hon fram att fler numera vill göra egna, personliga val - customize har blivit en livsstil. Dessutom finns en brist på "ickegulliga" motiv till barnens rum, något hon själv märkte när Theos djungelrum skulle inredas. En tredje anledning är den tekniska och digitala utvecklingen.
- Datorn är mitt verktyg, musen min penna. Internet gör att jag kan jobba över hela världen. Hade jag börjat formge tio år tidigare hade förutsättningarna varit helt annorlunda.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!