Hela länet ska med

Marknadsför staden Luleå - inte Swedish Lapland.Det rådet kom från turistgurun Claes Bjerkne, mannen bakom Göteborg som en av Europas främsta destinationer.Norrbottens turistguru, Ebbe Wikberg, håller inte med.- Jag anser att det är en stor fördel att ha med övriga Norrbotten i marknadsföringen, säger han.

Ebbe Wikberg, Årets nordist 2009. På lördagen tog han emot priset, ett diplom och en blomsterkvast.Foto: BENGT-ÅKE PERSSON

Ebbe Wikberg, Årets nordist 2009. På lördagen tog han emot priset, ett diplom och en blomsterkvast.Foto: BENGT-ÅKE PERSSON

Foto: Bengt-Åke Persson

LULEÅ2009-09-28 06:00
Mångsysslaren Ebbe Wikberg, 73 år, fick i helgen ta emot utmärkelsen Årets nordist 2009 av föreningen Nordens lokalavdelning i Luleå. Som ett bevis på detta fick han ett inramat diplom, en blomsterkvast och ett medlemskap i föreningen Norden.
Engagerad och ihärdig
Han får utmärkelsen för sitt enorma engagerade och ihärdiga arbete med att sprida kunskaper runt om i världen om främst Nordkalotten men även hela Barentsregionen.
Under 80-talet arbetade Ebbe Wikberg intensivt med paketturism på Nordkalotten och i Barentsområdet. Få personer har sålt Norrbotten och Nordkalotten på ett bättre och effektivare sätt än just Ebbe Wikberg.
Många möten
Ebbe Wikberg kommer inom kort ut med en bok som bland annat handlar om många av hans möten med kända världsmedborgare som han på ett eller annat sätt träffat och lärt känna under sitt yrkesverksamma liv. Personer som Olof Palme, Gunnar Sträng, kungen av Marocko, Povel Ramel, Björn Borg, Ingemar Stenmark, kungaparet från Norge och många många fler.
Satsa på Luleå
Med anledning av Visit Luleås femårsjubileum hölls förra veckan ett framtidsseminarium i Luleå med turistentreprenörer och kommunalråd.
Föredragshållare var Claes Bjerkne, som i nästan tjugo år var verkställande direktör för Göteborg & Co. Under de åren hade Göteborg en obruten tillväxt med en turistomsättning som ökade från tio till 23 miljarder kronor.
Och han ser att Luleå har stor utvecklingspotential som destination.
- Men staden är inte tillräckligt känd. Det handlar om varumärket. Är vi i Luleå eller är vi i Lappland? menade han.
Två varumärken
I dag marknadsförs turist- och besöksmålet Luleå på olika sätt, beroende på målgrupperna.
- Vi har två varumärken, vi använder både Luleå och Swedish Lapland. I södra Sverige och ute
i Europa väljer vi att marknadsföra oss som en del av Lappland, sade verkställande direktören för Visit Luleå, Elisabeth Ennefors.
Claes Bjerkne tycker inte om strategin.
- I vilka regioner ligger Paris, Aberdeen eller Barcelona? Vem bryr sig? Städerna är själva tillräckligt starka varumärken, sade han och lade till att staden Luleå måste lyftas fram ännu mer.
Vill utveckla skärgården
Är det någon som kan turism och Norrbotten så är det Ebbe Wikberg. När han får höra att Luleå, enligt Claes Bjerkne, inte behöver övriga Norrbotten i sin marknadsföring blir Ebbe Wikberg lite konfunderad.
- Det är en stor fördel för Luleå att ha Norrbotten. Så har jag i alla fall uppfattat turisterna som jag har haft hand om under åren.
Ebbe Wikberg har ännu saker han vill utveckla, bland annat
i Luleå.
- Luleå skärgård, säger han och det bara glimrar i hans ögon.
- Vår skärgård är den solrikaste skärgården i hela Sverige, den måste man utnyttja.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om