Under 2021 lade Coop Norrbotten ner bygghandeln Bolist på Storheden. Butiken låg granne med Stora Coop men den hårda konkurrensen på Storheden tog ut sin rätt och innan nedläggningen hade Bolist gjort förlust flera år i rad.
Fastighetsägaren Nyfosa har under en tid jobbat med att fylla den tomma lokalen och nu är det klart att Sportshopen flyttar in. Under fredagen börjar lokalen slutanpassas efter Sportshopens behov och önskemål.
Johan Andgren, vd för Swedemount Sportswear & Fashion AB som äger Sportshopen, har inget exakt datum för öppningen men det är nära.
– Vår tanke är att öppna upp butiken inom en månad i alla fall, i slutet av januari eller i början av februari, säger han.
Sportshopen har femton butiker i Sverige och satsar även stort på e-handel med ett omfattande utbud av sport- och fritidsprodukter.
– I dag är vi ett stort företag men det grundades i Grebbestad redan 1991 med en butik på 14 kvadratmeter. Sedan har vi växt och 2012 öppnade vi Nordens största sportbutik på 14000 kvadratmeter i Grebbestad, säger Johan Andgren.
Sportshopen har tidigare fokuserat på västsverige och gränshandeln men i takt med ökad e-handel har varumärket blivit mer känt och enligt Johan Andgren har det kommit in förfrågningar om att etablera sig på andra platser i Sverige.
Och så kommer det också bli.
– Vi kommer inte stoppa med Luleå utan vi kommer öppna fler butiker, säger Johan Andgren och lägger till att det är på tiden att Sportshopen söker sig norröver, särskilt som deras eget märke Swedemount sponsrar skidskyttelandslaget och Piteåstjärnorna Hanna och Elvira Öberg.
I Luleå lockar en stad med ett stort upptagningsområde och den handel som pågår på Storheden.
– Det är en bra handelsplats med mycket business och med många bra aktörer. Vi tror att många är väldigt nöjda över att vi kommer dit, säger Johan Andgren.
På Storheden finns i dag flera butiker med liknande inriktning. Bara hundratalet meter bort från Sportshopens lokal ligger Intersport och ytterligare hundra meter bort ligger jätten XXL. Johan Andgren ser Sportshopen som ett komplement till det som redan finns men han räds inte heller den uppenbara konkurrensen.
– Vår största utmaning för tillfället är att vi inte finns överallt och konsumenter vet inte hur bra produkter vi har, konstaterar han.