Fram till sista november kunde berörda ge sina synpunkter på utredningsförslaget om Framtidens skola. Över 700 synpunkter har kommit in. Men kommunen har inte ens hunnit diarieföra alla inlagor. Och barn- och utbildningsförvaltningen ska presentera sitt färdiga förslag till den 7 januari.
– Kansliet har 22 arbetsdagar på sig till det skarpa förslaget ska presenteras. Bara det visar på orimligheten i det här, säger Liv Shange, förälder från Svartöstan.
Hon och ett tiotal andra representanter i den samordninsgrupp som bildats, träffades under onsdagen för att lyfta kravet att hela processen görs om.
– Vi tror inte allt kommer beaktas på ett rättvist sätt av kommunen. Det är 32 synpunkter per dag och då handlar det om att beakta dem, inte bara ge dem ett nummer, säger Liv Shange.
Gruppen har bland annat lämnat in ett eget förslag, där hela utredningen bör göras om och fokusera mer på barnens bästa än på problemet med lärarbristen. Enligt föräldragruppen är hotet om lärarbrist kraftigt överdriven och att fokus istället ska läggas på att göra lärarna nöjda. 3 500 namn har lämnats in i protestlistor.
Dessutom vill de att fler förvaltningar ska göras delaktiga i beslutet om skolan i Luleå. De menar att kommunen bryter mot sin egen Vision 2050 där alla förvaltningar bör involveras.
– Vi ser en jättestor risk med våra investeringar i ett Klöverträsk som blomstrar. Nu drar man undan en stor förutsättning för att kunna bo där vi bor. Vi ser att frågan måste utredas från helt andra perspektiv än bara skolan, säger Rebecka Öhman, förälder Klöverträsk.
Den 7 januari ska förslaget presenteras och då ska det ut på en remissrunda och behandlas av politikerna. Då kommer en ny chans att påverka. Men Liv Shange menar att det finns en risk att tjänstemännen nu bara dumpar massor av material direkt i politikernas knä.
Enligt skolchefen Karina Petterson-Hedman kommer förvaltningen hinna med att beakta alla synpunkter.
– Det räknar vi med att vi kommer göra. Vi har ju börjat gå igenom synpunkter redan innan slutdatumet, allt eftersom de kommit in har vi fört in dem i de delar av utredningen där de hör hemma, säger hon.
Hon menar att de inte är överraskade av mängden.
– Visst är det mycket, men vi hade räknat med det skolor engagerar många.
Är det här en för stor fråga för enbart barn- och utbildningsförvaltningen att hantera?
– Vi har haft flera förvaltningar delaktiga i utredningsprocessen. Vi har stadsbyggnadsförvaltningen som bland annat är med när pratar status på byggnader och skolvägar och liknande. Samhällsbyggnadskontoret utifrån tillväxten i Luleå kommun. Det här är inte enbart vår fråga.