Här ska det smakas i Luleå

Luleå får sin egen "Mitt kök"-mässa, "Luleå Smaka" heter den och arrangeras i november.– Det är klart att vi har tittat på "Mitt kök" som är en fantasisk mässa, säger projektledaren Maria Linderson på Luleå Expo.

Projektledaren Maria Linderson på Luleå Expo lanserar mat - och dryckeventet "Luleå Smaka" i Luleå Energi Arena i november. Mässan "Mitt kök" står som förebild.

Projektledaren Maria Linderson på Luleå Expo lanserar mat - och dryckeventet "Luleå Smaka" i Luleå Energi Arena i november. Mässan "Mitt kök" står som förebild.

Foto: Kurt Engström

LULEÅ2014-01-17 06:28

Mat och dryck är temat för "Luleå Smaka".

För de som inte hört talas om "Mitt kök" i Stockholm så är det ett årligt evenemang i Stockholmsmässan i Älvsjö i början av november. Mässan inriktar sig på mat och dryck och hade förra året knappt 70 000 besökare, det finns en "Mitt kök"-mässa i Göteborg också.

Besökarna har möjlighet att provsmaka mat och dryck, det går att köpa kuponger som berättigar till test av vin, öl och starkvaror.

Mat och dryck

– Jag kallar inte "Luleå smaka" för mässa, hellre ett event med inriktning på mat och dryck under ett och samma tak.

Under vårmässorna i Arcus har det också förekommit vinprovning.

"Luleå Smaka" ska dock arrangeras i Luleå Energi Arena den 14 och 15 november och skådebana blir nya Luleå Energi Arena, mitt i city alltså.

– Det är ju inte nödvändigt att dricka vin men det underlättar naturligtvis för de som vill göra det. När vi haft mässan i Arcus så har ju oftast någon kört, eller så har sällskapet tagit buss. Det här är centralt i Luleå dit alla lätt tar sig. Jag kan tänka mig att på fredag så kan man ta ett mässbesök som en After Work och på lördag kanske man avslutar shopping med att besöka mässan. Nu finns också flera nya och nyrenoverade hotell i Luleå för besökare som kommer utifrån. Det finns 170 000 människor i fyrkantsområdet som alla är potentiella besökare av "Luleå Smaka". Jag tror att vi kan få runt 3 000 besökare.

– Anledningen till att vi arrangerar "Luleå Smaka" den helgen är att den inte kolliderar med andra mat och dryckesevent och att det inte är något annat arrangemang i arenan då.

30 till 40 utställare

Mat och dryck alltså och det blir både inhemska godsaker men också mer exotiska.

– Det är självklart att vi ska arbeta med vår närmarknad men jag känner att vi också måste leta oss utanför våra gränser. Jag har bland annat kontaktat Matproducenterna i Norrbotten och Munskänkarna. Vi vill också att uteställena ska anstränga sig litet extra. Det ska finnas smakprover där producenter ska kunna sälja direkt. Det första året så hoppas jag arr mellan 30 och 40 utställare ska vara med på tåget.

Var har ni hämtat exemplet?

– "Mitt kök" i november är en förebild men vi får börja litet försiktigt och hoppas att vi lyckas. Arenan är ju ny och fräsch och där finns en restaurang. Det är också meningen att vi ska arrangera provningar litet mer enskilt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om