Söder om Rutvik, på andra sidan om Rutviksvägen (väg 968) planerar Luleå kommun att anlägga ett nytt arbetsplatsområde.
– Det blir en viktig pusselbit i Luleås utveckling som möjliggör för fler aktörer att finnas här, säger planchefen Frida Lindberg.
– Rutvik är jätteintressant, framförallt ur logistiskt perspektiv, det ligger nära E4, fortsätter hon.
Området ska användas för verksamheter som inte bör blandas med bostäder. Det kan vara lokaler för service, tillverkning, lager och verkstäder.
Kommunen har haft ute ett förslag till ny detaljplan på samråd och fått in en rad kritiska synpunkter. Hela planområdet är cirka 35 hektar stort. Själva arbetsplatsområdet blir ungefär tolv hektar stort. Kommunen räknar med att kunna börja sälja tomter hösten 2024, förutsatt att detaljplanen vinner laga kraft.
– Vår bedömning är att det finns jättestor efterfrågan på sådan typ av mark, säger Frida Lindberg.
Planförslaget innehåller två infarter till området. Biltrafiken beräknas öka från 680 fordon per dag till 2100 fordon per dag. Antalet lastbilar beräknas öka från 40 till 150 per dag. En 50 meter bred remsa av skog ska behållas mellan Rutviksvägen och arbetsplatsområdet.
I hörnet närmast E4 ska det bli tillåtet att anlägga en mack (drivmedelsanläggning). I framtiden kan det anläggas laddstationer för lastbilar som går på el, alternativt en tankstation för biogas här.
Kommunen föreslår att det ska anläggas en ny gång- och cykelväg mellan arbetsplatsområdet och Humlevägen, på andra sidan Rutviksvägen samt en gång- och cykelväg längs med Rutviksvägen till trafikplatsen.
Det råder delade meningar om detaljplanens genomförande kan medföra betydande miljöpåverkan. Kommunen anser att den inte gör det, men länsstyrelsen delar inte den bedömningen, i och med att ett område med höga naturvärden kommer att försvinna.
Trafikverket har framfört anmärkningar som rör buller och trafiksäkerhet.
Trafikverket kommer inte att betala bullerplank eller bullervall, inte heller trafiksäkerhetsåtgärder och busshållplatser som kan bli nödvändiga på väg 968. De två föreslagna anslutningarna mot Rutviksvägen måste utredas mer, eftersom det finns risk för att avståndet till befintlig korsning är för kort med tanke på sikten. Det kan innebära en trafiksäkerhetsrisk, skriver Trafikverket.
Länsstyrelsen har begärt att få förlängd tid att yttra sig.