Här rivs hamnkranen

Här lyfts den 16 ton tunga armen av Södra hamnkranen.Det var på vippen att det gick. - De gamla bultarna kärvade, säger projektledaren Toni Orava, Sandå industri och rostskydd.

Kranar i stadsmiljö är en ovanlig syn i Sverige. De flesta står på industriområden. Men i Luleå håller den gamla vipparmsportalkranen från 1950 på att renoveras för nio miljoner kronor.FOTO: Simon Eliasson

Kranar i stadsmiljö är en ovanlig syn i Sverige. De flesta står på industriområden. Men i Luleå håller den gamla vipparmsportalkranen från 1950 på att renoveras för nio miljoner kronor.FOTO: Simon Eliasson

Foto: Simon Eliasson

LULEÅ2012-05-08 19:13

Tre lyftkranar stod resta bredvid Luleås gamla vipparmsportalkran i Södra hamn, allt för att lyftet skulle gå så säkert till som möjligt. Den 16 ton tunga armen på kranen måste lyftas ned för att kunna målas om. Det går inte att renovera den på plats.

Flera män arbetade hela tisdagen med att försöka lossa de 20-talet rostiga bultarna som kranens arm sitter fast med. Men de var orubbliga.

- Den sitter jättehårt. Vi har lite bekymmer, säger Marino Marklund, arbetsledare från Empower.

60 år på nacken
Senast kranens arm lyftes ned för renovering var någon gång på 80-talet, enligt uppgifter från byggarbetarna.

Nu är det alltså dags igen.

Den slitna 60-åringen genomgår en helrenovering för nio miljoner kronor.

Kranens 2 100 kvadratmeter yta ska behandlas. Det ska göras av Göteborgsföretaget Sandå industri och rostskydd. All gammal färg och rost ska blästras bort. Sedan ska den målas i fyra lager. En behandling som ska hålla i 30 år, enligt Toni Orava.

- Den gamla förarhytten ska rivas för den är så risig. Duvorna har bott där inne, säger Orava.

Kranen ska se ut som den gjorde i originalskick.

Det blir:

❏ En blåsvart kulör, men mer åt det svarta hållet.

❏ En helt ny förarhytt, i gult.

❏ Nät under förarhytten, så att fåglar inte kan flyga in.

❏ Belysning längs hela kranen.

❏ Belysning från markplanet upp mot kranen.

❏ Sittplatser under kranen.

❏ Belyst docka i förarhytten.

Renoveringsarbetet beräknas vara färdigt i september.

Curth Hägglund, biträdande projektledare för renoveringen från Tekniska förvaltningen och antikvarien Jeanette Aro från länsstyrelsens kulturmiljöenhet var på plats i går. Med varsin digitalkamera och stort intresse dokumenterade de arbetet.

"Måste få kosta"
Curth Hägglund visade en bild tagen i en förarhytt på en kran som står på Eriksbergsvarvet i Göteborg. I hytten sitter en svarthårig docka.

- I den här hytten har de Rock-Olga som förare, säger han.

Vilken docka som ska styra vipparmsportalkranen i Södra hamn, det vet han inte ännu.

- Vi får väl hitta någon modell, säger han.

Jeanette Aro har arbetat med att byggnadsminnesförklara kranen. Hon följde arbetet med spänning.

- Det är inte många kranar som bevaras på det här viset. De flesta är redan borta. Men det är väldigt dyrt. Det är också en del av vår historia. Man ser inte sådant här i stadsmiljö längre. Just det är lite häftigt, att den står här mitt i staden.

Vad tycker du om kritiken att det är så dyrt?
- Det kan man väl förstå, men även den nutida historien måste få kosta ibland, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om