Projekteringen och förberedelserna inför Luleås nya superhamn och farled fortsätter. Den nya hamnen och allt muddringsarbete går under namnet "Projekt Malmporten".
Det senaste är en provkörning av den nya farleden, både infart och utfart från den nya hamnen.
Detta gjordes på Chalmers tekniska högskola i Göteborg och bogserbåtsskepparen Mikael Rönnbäck var med. Simulatorn är mycket verklighetstrogen och befälhavaren hade till och med egen brygga att stå på.
– Det kändes väldigt realistiskt. Vi hade inget bakåtseende men annars var det precis som i verkligheten. Vi fick allt tänkbart väder simulerat med vindar, strömmar och dålig sikt. Det är viktigt att veta vad som krävs i verkligheten och det fick vi öva på, säger Mikael Rönnbäck.
NSD kan presentera bilder från simuleringen, visst ser det "äkta ut"!
– Vi såg inloppet till Luleå hamn med Koksverket och Klubbviken. Man kände sig som hemma. Vi fick öva fem olika scenarier inför miljökonsekvensbeskrivningen.
Luleås nya hamn byggs för att kunna ta emot större fartyg än vad som nu är fallet.
Med projektet i Luleå höjs kapaciteten så att hamnen kan ta emot fartyg som kan ta runt 200 000 tons last.
Det är bulkfartyg, Östersjömax, som är 330 meter långa och 60 meter breda och därför måste såväl hamn som farled muddras för fartyg som har ett djupgående på 15 meter.
Det finns också en "kam" i Norra Kvarken som måste muddras bort.
Det var i juli förra året som NSD avslöjade planerna på den nya superhamnen som ska anläggas på Skvampen (se karta).
Luleås fyra andra hamnar blir kvar eftersom de fyller funktioner att ta emot fartyg som redan i dag trafikerar Luleå.
Planeringsarbetet är u full färd och avsikten är att under hösten 2015 lämna in en ansökan hos mark - och miljödomstolen om att få sätta spaden i marken, eller vattnet kanske i detta sammanhang.
– Vi ansöker om markarbetet och Sjöfartsverket om muddringen, säger Roger Danell, avgående chef i Luleå hamn.
– Målsättningen är att det inte ska bli några konflikter.
Den beräknade kostnaden för den nya superhamnen är två miljarder kronor men Luleå räknas som en av landets fem viktigaste hamnar.
EU bidrar med cirka 20 procent av kostnaden.
– Resten måste staten, industrin och regionen stå för.
Onsdag 12 november 2014 genomförs samråd för att presentera projektet. Syftet med samråd är att i ett tidigt skede fånga in synpunkter som kan vara till nytta för det fortsatta arbetet.