Här muddrar "Magnor" – sjöräddningen varnar: "Kör inte för nära"

Magnor och Simpson muddrar på för fullt i Luleå skärgård. Nu flaggar aktörerna till sjöss att båtförarna ska hålla avstånd från mudderverken.

Mudderverket "Magnor" är ett av världens största.

Mudderverket "Magnor" är ett av världens största.

Foto: Pär Bäckström / Frilans

Luleå2024-08-02 19:00

Luleås sjöräddningssällskap berättar att det inte har varit några olyckor i samband med muddringen. Det ska dock ha uppstått andra problem, kopplat till intresset från båtfolket.

– Entreprenörerna har gått ut och sagt att folk kör för nära, säger Jenny L Johansson, besättningspersonal på sjöräddningssällskapet.

På grund av säkerhetsrisken behöver mudderverken stänga ner när båtar kör närmare än 150 meter. Jenny L Johansson förklarar att man som båtförare ska hålla avståndet för att inte råka ut för en olycka, även om mudderverken är spännande att titta på.

undefined
Mudderverken och dess pråmar kan vara intressanta att titta på, men för säkerhetens skull ska man hålla avstånd.
undefined
Fritidsbåt och mudderfartygen Magnor och Simpson.

Sjöräddningssällskapet har haft samråd med Sjöfartsverket, Luleå hamn, Kustbevakningen och räddningstjänsten inför det omfattande arbetet som pågår i Luleå skärgård sedan ett par veckor.

– Vi ska ha en plan för när det händer och hur vi ska agera. En båt vet vi hur vi evakuerar men ett mudderverk vet vi inte riktigt vart man ska köra till, säger skepparen Andreas Jakobsson och fortsätter:

– Händer olyckan där så behöver vi veta hur vi tar oss dit och det är det som samarbetet handlar om.

undefined
Totalt ska 21 miljoner kubikmeter muddermassor att hanteras i projekt Malmporten, en volym som motsvarar omkring 37 fyllda Globenarenor.
undefined
Enligt entreprenörerna ska båtfolket hålla ca 150 meters avstånd från mudderverken.

Muddringen har börjat längst ut i Luleå skärgård. Ytterligare problem kan tillkomma ju längre in mot Luleå muddringen kommer, men även efter att arbetet är färdigt.

– Det kommer att vara ännu mer problem den dagen hamnen är klar och de största fartygen som får tas in i Östersjön ska in här. Det är det som vi vill vara förberedda på, säger Andreas Jakobsson på Sjöräddningssällskapet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!