För bara precis ett år sedan genomfördes den första provflygningen av den nygamla rutten. Beskedet var då att Arctic Airlink skulle vara igång senare under året.
Beslutet att satsa på flyglinjen har inte varit okontroversiellt, bland annat har borgerliga ledamöter i landstinget opponerat sig mot att landstinget bidrar med 26 miljoner kronor under femårsperioden. Nya landstingsrådet Maria Stenberg ser dock annorlunda på satsningen.
– Flyglinjen är viktig för utvecklingen och företagandet så från landstingets sida är vi stolta över satsningen.
Näringslivet fanns representerat genom LKAB:s vd och koncernchef Lars-Eric Aaro och Per-Erik Lindvall, direktör för teknik- och affärsutveckling i gruvbolaget. I samband med avgången till Tromsö, dit flygtiden är en timme och 20 minuter, presenterades också en ny organisation, Connect Norrbotten där Lars-Eric Aaro är ordförande.
Connect Norrbotten är en regional variant av Connect Sweden, ett samarbete mellan bland andra näringslivet och offentliga organisationer.
– Flyget är grunden för våra kommunikationer. Om Norrbotten ska fortsätta att utvecklas så är flyget helt avgörande. Vi kan se på flygplatsen i Kiruna som ökat passagerarantalet med 20 procent förra året tack vare att man flyger med fler plan.
Precis som Luleås kommunalråd Niklas Nordström så betonade Lars-Eric Aaro att det är viktigt att kapaciteten på Stockholms flygplatser inte minskar.
– Om man väljer att stänga Bromma så måste ju den kapaciteten finnas på Arlanda. Om inte så kan det bli svårt att tag i start- och landningstider. Flyget är värdefullt för Norrbotten.
Annika Fredriksson, vd Swedish Lapland, berättar att flygets nödvändighet för besöksnäringen är viktig. Trycket från långväga gäster ökar.
– Många arrangörer har kunder som vill se Nord-kalotten och tillsammans delar vi på en unik position på den globala marknaden. Vi försöker att fördjupa vår samverkan så nu hoppas jag verkligen att besöksnäringen utnyttjar de möjligheter som den här flyglinjen ger, säger Annika Fredriksson.
Flygstationschefen Ann-Christin Viklund var nöjd och glad i morgonstunden.
– Det är ju roligt att få vara med och öppna en flyglinje, en internationell. Det finns en efterfrågan på ytterligare en internationell linje, till London. Flyglinjen till Göteborg är också efterfrågad även från Göteborg. En direktförbindelse med Luleå står högst på deras inrikes önskelista, säger hon.