Här frodas företagandet

Entreprenörsgymnasiet i Luleå startades hösten 2006. Till våren tar de första eleverna studenten. Många av dem är redan involverade i näringslivet och några säljer för fullt sina egna produkter.- Jag och Simon Vikström har sålt 170 exemplar av vår matbok med egna recept, säger Filip Christensen.

"Jag tycker att det är viktigt att unga får visa vad de kan", säger Anna Karlsson. Hon talar om sitt projekt "Luleås nästa stjärnskott".

"Jag tycker att det är viktigt att unga får visa vad de kan", säger Anna Karlsson. Hon talar om sitt projekt "Luleås nästa stjärnskott".

Foto: Bengt-Åke Persson

LULEÅ2009-02-28 06:00
Entreprenörsgymnasiet, som är en friskola, kallade i går till presskonferens för att berätta om vilken succé utbildningen har blivit. Eleverna blir anlitade för olika uppdrag och har massor av samarbetsprojekt med näringslivet men också med parter inom den offentliga sektorn - redan under utbildningstiden. Vi får träffa några elever från årskurs tre som berättar.
Fixade fritidsgård
Anna Söderström och Anna Nordkvist blev anlitade av Fritid i Norr som driver Porsöns fritidsgård. Deras uppdrag var bland annat att hjälpa ledarna att förstå hur ungdomar tänker om en fritidsgård och att föra ut gårdens idé.
- Vi var också med och renoverade, målade om och ordnade nya möbler, säger Anna Söderström.
- Och vi arrangerade en tävling om vem som kunde komma på bästa nya namnet till fritidsgården, säger Anna Nordkvist.
Chans få fast jobb
Anna Karlsson berättar om sitt projekt "Luleås nästa stjärnskott" som hon har drivit i samarbete med kulturförvaltningen i Luleå.
- Det är en tävling för musikband. Medlemmarna är mellan 15 och 25 år och de har skrivit sitt material och framför det själva. Det har varit två oditions och sållats fram tio finalister som ska tävla i "Minus 30-festivalen" i Kulturens hus den 14 mars, säger Anna Karlsson.
Sara Hjelm är en av sex elever som har samarbetat med företaget "Moderna försäkringar". Hon och de andra har chans att få fast jobb i företaget.
- Vi får provanställningar och om ledningen gillar det vi gör blir vi anställda, säger hon.
Sara och de andra i gruppen ska också ha säljutbildning för övriga elever på Entreprenörsgymnasiet och förmedla vad de fått lära sig.
Lokalt Monopol
Alexander Jonsson och två andra elever har gjort ett sällskapsspel som heter "Luleå business" och ska nu sälja det på Luleå hockeys och Plannjas hemmamatcher.
- Spelet är en lokal variant av klassiska Monopol och man köper och säljer aktier i luleåföretag, säger han.
Filip Christensen och Simon Vikström har gjort matboken "Simpelt men gott" med lättlagade rätter.
De har sålt 170 av 200 böcker och funderar på att trycka upp fler lagom till organisationen Ung företagsamhets vårmässa i Haparanda i mars.
- Både Simon och jag jobbar med mat, jag i köket på färjan BBB och Simon i Klubbvikens kök. Vi har skrivit recepten själv. De riktar sig till studenter och är lättlagade, säger Filip Christensen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om