Turerna har varit många kring projektet Hällbacken, Luleås nya bostadsområde strax efter Sinksundsbron, vänster om Bensbyvägen.
Det var idel glada miner när första spadtaget av Etapp 1 togs vid en pressträff i Björsbyn på tisdagen.
- Redan 1990 pratades det om Västra Bensbyn, med 10 000 nya tomter. Nu sluts cirkeln med Hällbacken, sa stolta kommunalrådet Karl Petersen (S).
- Ett stort ögonblick som visar att Luleå växer. Det är viktigt med olika sorters boende, både stadsnära tomter och lägenheter, sa Lenita Ericsson, S-ordförande i tekniska nämnden.
Men kommunens byggplaner har också väckt motstånd från de boende i området
- Vi har lyssnat på byborna och jag har all förståelse för att projektet inkräktar på något som har varit deras eget. Men nu måste vi kunna gå vidare med Luleås utveckling, säger Karl Petersen (S) som har en tydlig vision om 10 000 nya medborgare i Luleå.
140 miljoner kronor
I första etappen, som beräknas vara klar under 2012, ryms 14 tomter för småhus och nu är bygget av infrastruktur, vatten, avlopp, nya gator och parkområden igång.
Totalt omfattar Hällbacken 268 tomter för bostäder. Området får även förskola och bioenergianläggning.
- Vi släpper tomterna i Etapp 1 i oktober, säger Dan Karlsson, projektledare på tekniska förvaltningen.
Hur ser byggbudgeten ut?
- Etapp 1 har en kostnad på 13 miljoner kronor. Kostnad för alla fem etapper ligger omkring 140 miljoner kronor, säger Dan Karlsson.
"Ett kuperat område"
NSD kan samtidigt avslöja att de fem första etapperna bara är början på kommunens vision om Hällbacken.
Arbete har redan påbörjats på en Etapp 6 - ännu närmare Björsbyn.
- Där blir det mellan 50-100 tomter till. Det finns ännu ingen plan men vår interna grupp har tagit fram ett arbetsmaterial. Det är ett kuperat område som inte lämpas främst för friliggande villatomter, utan snarare för gruppbebyggelse som radhus, säger Gunilla Selin, planchef på Luleås stadsbyggnadskontor.
Och hon tror att Hällbacken kommer expandera ytterligare.
- Det är ett stort område med kommunal mark, fler etapper är att vänta närmare Bensbyn. Så fort förslagen är bearbetade sker samråd med boende och andra, säger Gunilla Selin.
"Totalt 700-800 tomter"
Kommunalrådet är väl införstådd med planerna.
- Det blir en Etapp 6, på sikt flera etapper till. Vi talar om totalt 700-800 tomter på Hällbacken, motsvarande cirka 3 000 boende, säger Karl Petersen.
Lokaltrafik med ny busslinje ska upprättas i området men utöver förskola planeras inte någon kommunal service i bostadsområdet, exempelvis skola.
I stället vill kommunalrådet att de boende på Hällbacken vänder blicken mot Björkskatans centrum.
- Det är där det finns behov av att förstärka besöksunderlag och kommunal service. Men om någon vill etablera en butik på Hällbacken, så varför inte? Kommersiell verksamhet är inga problem, säger Karl Petersen.
"Finns komplikationer"
För att förenkla kommunikationerna finns också långtgångna planer på en gång- och cykelbro över Björsbyfjärden till Björkskatan.
Dessutom utreder tekniska förvaltningen möjligheterna att bygga en bussbro.
- Det finns komplikationer, eftersom bussbron ska ansluta naturligt till bebyggelsen på Björkskatan. Och för det krävs detaljplan, tillstånd och samrådsförfarande. Men en bussbro skulle tillföra stora kvaliteter till Hällbacken, säger Bengt Jonsson, förvaltningschef.
Kommunalrådet tycks en aning överraskad av beskedet.
- Jahaa... (tvekan) Det är välkommet med olika initiativ och idéer. Men för att en bussbro ska bli aktuell, är det viktigt hur vägarna dras med tanke på de boende på Björkskatan, säger Karl Petersen.