Här är nyheterna för årets LTU Business Tour

Under onsdagen inleds årets upplaga av LTU Business Tour och 2018 blir det i samarbete med Norrbottens Media.

Affärsutvecklingschef. Linn Berglund, biträdande affärsutvecklingschef på Norrbottens Media.

Affärsutvecklingschef. Linn Berglund, biträdande affärsutvecklingschef på Norrbottens Media.

Foto: Jessica Tervaniemi

Luleå2018-03-13 15:52

LTU Business Tour reser runt i länet och hjälper företagsledare att lägga upp deras strategier. 2018 blir det med Norrbottens Media som samarbetspartner, och premiären sker under onsdagsförmiddagen hos Norrbottens Media i Luleå.

1) Vad är syftet med LTU Business Tour?

– Vi vill träffa företagsledare för att förstå deras behov och öppna en dialog om vikten av att ständigt utveckla sin organisation för att öka konkurrenskraften. Vi märker tydligt att det är just bolag med en passion för utveckling som blir ledande på marknaden och det budskapet vill vi sprida vidare, säger Peter Olofsson, kommunikationsansvarig LTU Business AB.

2) Hur länge har ni kört och hur var utfallet i fjol?

– 2017 var första året då vi körde under namnet Business Tour. Vi hade goda resultat och fick mycket god respons från företagare och kommuner. En vanlig fråga som kommer upp är kompetensförsörjning och att hitta rätt talang. Där är Luleå tekniska universitet en mycket viktig plats för regionen. Andra gånger kan det vara strategisk rådgivning som efterfrågas och då har vi specialister som kan hjälpa till istället.

3) Har ni några nyheter 2018?

– För 2018 tog vi ett steg tillbaka och analyserade upplägget. Vi har gjort ett omtag och satsat på innehåll. Vi vill att man ska lämna Business Tour 2018 med en ny typ av insikt som kan hjälpa en företagsledare. Det ska bli spännande och se vad vi kan skapa tillsammans med Norrbottens Media.

4) Vad har legat bakom valet av orter 2018?

– Luleå, Skellefteå, Piteå och Kiruna är de orter där vi har kontor och där Luleå tekniska universitet har sina campus. Därför har vi valt att lägga lite extra krut på de här fyra orterna, men vi har så klart också besöksverksamhet i andra länskommuner. Vi möter mellan 200–300 företag varje år över hela norra Sverige, säger Olofsson.

5) Varför har ni valt Norrbottens Media, som samarbetspartner?

– Det är flera anledningar. Jag hade kunnat säga något om att de är kompetenta, har ett bra varumärke, kredibilitet och stort nätverk men om jag skulle lyfta fram något särskilt så är det att det har varit riktigt kul att samarbeta. De brinner lika mycket för arbetet som vi gör och det är viktigt för oss att samarbeta med passionerade, nyfikna och idérika medarbetare när vi väljer partners, menar Olofsson.

För Norrbottens Media innebär samarbetet att de stärker sig på mediemarknaden och visar att de breddat sin repertoar.

– Det är spännande att få hänga med LTU Business på turné och vi är jätteglada att få förfrågan. Att samarbeta med andra som också vill göra bra grejer i Norrbotten och för alla oss här är viktigt för oss, säger Linn Berglund, biträdande affärsutvecklingschef på Norrbottens Media.

Vad blir er roll i det hela?

– Lisa Ek på LTU Business kommer att ge tips på strategier. Från Norrbottens Media kommer vi att haka på med grunderna för din marknadsföring. Strategi och kommunikation är nära sammankopplat, fortsätter hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!