Förslaget duger inte och måste göras om, menar landshövding Sven-Erik Österberg.
– Norrbotten befinner sig i ett starkt expansivt läge med växande ekonomi, sysselsättning och inflyttning. Näringslivet satsar miljardbelopp och dessa måste matchas med satsningar på bra infrastruktur för transporter, säger Österberg.
Det är i ett yttrande till regeringen som länsstyrelsen tar fram motorsågen. Förslaget för nationell transportplan gäller åren 2014-2025 och presenterades i juni. Där saknas bland annat Norrbotniabanan och tillräckliga investeringar för att öka Malmbanans kapacitet, som NSD berättat tidigare.
Möter inte Norrbottens behov
Länsstyrelsen slår fast att den inte möter Norrbottens behov och kräver bland annat:
* Omedelbara kapacitetshöjningar på Norra stambanan genom Norrbotten.
* Tillsätt omgående en statlig förhandlingsman för att organisera en etappvis utbyggnad av Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå.
* Medel för att öka kapaciteten på Malmbanan och i Luleå hamn.
* Förbättringar på regionens Europavägar måste påskyndas, speciellt E 10.
Lägre standard
Av 190 miljarder kronor i namngivna infrastrukturinvesteringar görs endast 6,4 miljarder i de fyra nordligaste länen.
– Transportinfrastrukturen i norra Sverige är allmänt av lägre standard än stora delar av övriga landet, läget är akut på många håll. Därför är det inte acceptabelt att de fyra nordligaste länen får så liten andel av fördelade investeringsåtgärder, säger Österberg.