Hans, 81: Det här sköts bedrövligt

Huset mitt i stan som drabbats av löss kokar nu av både värmebehandlingar och ilska.

Först skulle allt i tyg tvättas i minst 60 grader, sedan skulle det förvaras i förslutna plastpåsar. "Det jag har uppackat är det jag går och står i samt ett par ombyten", berättar Hans Modin som upplever en oerhörd begränsning i livet på grund av lusproblematiken i huset..

Först skulle allt i tyg tvättas i minst 60 grader, sedan skulle det förvaras i förslutna plastpåsar. "Det jag har uppackat är det jag går och står i samt ett par ombyten", berättar Hans Modin som upplever en oerhörd begränsning i livet på grund av lusproblematiken i huset..

Foto: Viktoria Berglund

Luleå2020-09-10 05:00

De boende på Norra Strandgatan 15 och 17 blir alltmer upprörda. Efter att saneringsfirman Nomor förra veckan haft två lushundar på plats i Lulebos fastighet konstaterades att fyra nya lägenheter och även två förråd var drabbade. Företaget har sedan oktober i fjol jobbat på att få bort lössen som tagit sig in i 12 av totalt 24 lägenheter nu.

– Två av de lägenheter hundarna fann löss i förra veckan hade vi inte fått någon rapport om, berättar Carl-Axel Sundbaum, fastighetschef.

Hyresgästen är skyldig meddela hyresvärden om den finner vägglöss i sitt boende. Lössen är stora som äppelkärnor berättar Hans Modin som är en av de drabbade.

– Jag vaknade en natt i juni och kände hur något bet mig, så jag lyfte snabbt på täcket och såg en sån där lus. Usch!

Efter det följde en fasansfull helg. 81-årige Molin fick bett i princip överallt. När måndagen kom åkte han till Lulebo och meddelade läget. 

– Jag sa jag vägrar vara i lägenheten. Jag ville ner till stugan i Ångermanland och bovärden sa "Åk du, vi fixar det här!"

Först två veckor senare, när han själv till slut fick kontakt med Lulebo, meddelade de att de inte börjat någon sanering.

– De vill man bor kvar när de börjar behandla lägenheten så att lössen kryper fram på natten. Men det sa de inget om först. 

Hans Modin intog lägenheten igen, om än motvilligt. Det var den tredje juli, vi skriver i dag tionde september och saneringen är ännu inte klar. Som hyresgäst har man juridisk rätt till hyresreducering vid vägglöss. Hans Modin anser att Lulebo ska ersätta honom med två månadshyror och betala för de utlägg han haft för två hotellnätter samt resor ner till stugan.

– Det här har begränsat mitt liv totalt. Jag har allt nedpackat i påsar, det är kemikalier på alla ytor i lägenhetensom inte får inte tas bort innan Nomor är klara. När de är det vet jag inte.

Lössen har Modin inte märkt av sedan en månad tillbaka men han håller sig ändå isolerad.

– Inte vill jag riskera smitta någon annan med det här hemska. Covid är en sak, men för mig är lössen prio ett. De begränsar ens liv något oerhört. Och Lulebo och Nomor hanterar det bedrövligt med väldigt bristande information.

Nomor menar att de informerar alla efter hand, allt de kan, och Lulebo har samma inställning.

–  Vår prio är att få huset rent på vägglöss men visst, nog kan vi kanske vi brustit vad gäller information. De får vi titta närmare på, menar fastighetschef Sundbaum på Lulebo.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!