Handla mat på nätet allt populärare

Att köpa livsmedel via nätet blir allt mer populärt. "Det handlar om att spara tid i sin vardag, menar e-handelschefen på Coop, Viktor Poehls."

Enligt e-handelschefen på Coop i Luleå. Viktor Poehls, växer intresser för e-handel stort.  "Det handlar om att spara tid i sin vardag," säger han.

Enligt e-handelschefen på Coop i Luleå. Viktor Poehls, växer intresser för e-handel stort. "Det handlar om att spara tid i sin vardag," säger han.

Foto: Ingela Rasimus

luleå2019-02-05 05:00

E-handel innebär att kunderna köper sina livsmedel via nätet. Därefter kan de få sina varor levererade hem till dörren, vissa livsmedelsbutiker erbjuder också kunderna att hämta matvarorna efter att butikens personal packat dem i kassar.

– Det är ett jättestort intresse för e-handel och det bara växer, säger Viktor Poehls.

Orsaken till det stora intresset är enligt honom att folk vill spara tid. Näthandel överlag är populärt.

– När det kommer till mat gäller det att få kunderna att ta sig över tröskeln att börja handla, när de väl gjort det en gång så ser vi att de återkommer.

Ett vanligt argument hos dem som inte vill börja e-handla är att de inte kan se och känna på till exempel grönsakerna för att avgöra om de är fräscha. Viktor Poehls säger att här ligger ett stort ansvar hos butiken.

– Om vi inte levererar superfräscht och det bästa som finns då får vi inte en kund som vill komma tillbaka till oss igen.

Vilken är den största utmaningen för handlaren?

– Tjänsten i sig. Det är inte jättehöga marginaler på livsmedel generellt. Just nu så är det svårt att ta betalt för tjänsten. Priset för utkörning kan uppfattas dyrt i jämförelse med fri frakt när man köper ett par skor. Men att plocka ihop och leverera ett par skor är skillnad mot att göra det samma med en matbeställning.

E-handeln minskar även kundernas spontanhandel av olika varor. Viktor Poehls säger att han tror på framtida smarta lösningar på butikens sajt där varor som kunden kan ha glömt att köpa synliggörs.

– Det är en utmaning, kunden har inte samma beteende som i en fysisk butik. På nätet gäller det att få kunden att komma på, 'ja just ja, det där ska jag ha'.

På Willys syns också en ökning av e-handeln. Allra populärast är att hämta färdigpackade matkassar.

– E-handeln växer väldigt mycket och vi har fått öka personalstyrkan. Många passar på att göra större köp, vi kan också se att andelen ekologiska varor ökar medan godis till exempel minskar, säger butikschefen, Daniel Lövgren.

Även Ica Maxi i Luleå märker av det stora intresset. Onlineansvarig, Li Linnerud, säger att försäljningen på nätet ökat enormt under de sista året.

– Vi har fått köpa in en extra bil för utkörning. Det är även många äldre som handlar via nätet.

Ica Kvantum däremot erbjuder inte någon E-handel. Handlaren, Daniel Andersson, säger att efterfrågan är för liten.

– Vi här i Luleå har inte den tidsvinsten som de som bor i en storstad har.

Coop: Hemkörning: 119 kronor. Hämta i butik/plockavgift: Införs under 2019, ingen avgift.

Ica Maxi: Hemkörning: 129 kronor. Hämta i butik/plockavgift: Ingen (dock dyrare livsmedel online)

Willys: Hemkörning 99 kronor+ plockavgift. . Hämta i butik/plockavgift: 49 kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om