Handels vill motverka testerna

Facket motsätter sig COOP:s användande av "servicetest" för att bli av med personal.– Moraliskt hade jag gärna sett att de inte använder de här testerna, säger Anna-Karin Lilja, ombudsman för Handels i Luleå.

Anna-Karin Lilja, ombudsman på Handels avdelning 33 i Luleå, är kritisk till COOP:s servicetester.

Anna-Karin Lilja, ombudsman på Handels avdelning 33 i Luleå, är kritisk till COOP:s servicetester.

Foto: Kurt Engström

LULEÅ2013-12-31 05:00

I förhandlingar mellan COOP och fackförbundet Handels angavs syftet med testet vara att öka kompetensen bland COOP Norrbottens personal.

"Inget vi kan göra"

Enligt Anna-Karin Lilja finns det ingenting i lagen som hindrar arbetsgivare att säga upp personal utan "fast" anställning med testresultatet som grund.

– Arbetsgivaren kan egentligen avsluta deras anställningar på vilka grunder som helst, så där finns inget vi kan göra, säger Anna-Karin Lilja.

Det viktigaste, enligt Anna-Karin Lilja, är att man från COOP:s sida är tydlig med information om testet och vad det innebär.

– Personen måste få god tid på sig att sätta sig in i vad testet innebär och vad konsekvenserna kan bli, säger Anna-Karin Lilja.

Har de informerat nog i de fall där vikarier fått sluta?

– Nej, det tycker jag inte. Men vi kommer ingenstans, för de kan ändå avsluta anställningen. Vi har påtalat hur viktigt det är att informera, säger Anna-Karin Lilja.

Ovanligt i länet

Hon menar att det kan vara bra för, de oftast unga, vikarierna att iallafall få veta vad man behöver förbättra till nästa jobb.

Enligt henne är det här inget vanligt tillvägagångssätt bland arbetsgivare i Norrbotten, hittils är det bara COOP som man från Handels sida stött på.

Även om det är lagligt är det något man från facket försöker få arbetsgivarna att undvika.

– Vi är givetvis emot det och gör vad vi kan för att motverka sådana här tester, säger Anna-Karin Lilja.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!